Flera exemplar av Koenigseggs nya supersportbil Gemera har redan sålts i Sverige. Prislappen är 18 miljoner och bilen toppar över 400 km/h.
– Deras hybrid Gemera, som visades upp i Genève i mars och som kommer 2022, har vi redan sålt exemplar av”, säger Fred Mannerfelt vd på Callisma, till DI.
Koenigseggs nya fyrsitsiga superbil Gemera kostar 18 miljoner kronor i Sverige – och levereras inte förrän om två år. Det har inte hindrat flera svenskar att beställa bilen. Lyxbilsåterförsäljaren Callisma rapporterar att flera svenskar har köpt monsterbilen. Endast 300 exemplar kommer att tillverkas av Koenigsegg i Ängelholm, många är redan sålda till kunder runt om i världen.
– Intresset för nya Koenigsegg Gemera har varit väldigt stort trots Covid-19. Vi är mycket nöjda för vi har trots situationen sålt en hygglig andel av de 300 bilar som kommer att tillverkas. Vi ser nu igen en ökad aktivitet i marknaden, då flera av våra återförsäljare som varit nedstängda, börjar öppna upp. Vi hoppas att vi kan påbörja den planerade världsturnén av Gemeran inom ett par månader och ser därför ganska ljust på framtiden”, säger Koenigseggs vd Christian von Koenigsegg till DI.
[WRGF id=432]
Nya Koenigsegg Gemera har 1700 hk och 3500 Nm från en laddhybriddrivlina, toppfarten är över 400 km/h.
– Laddar du och tankar den full är räckvidden 1000 km, säger Christian von Koenigsegg.
Det handlar om en fyrsitsig hyperbil med inte mindre än 1700 hk. Bilen är en laddhybrid med en trecylindrig tvåliters turbomotor på 600 hk och 600 Nm. Motorn är mittmonterad. Förbränningsmotorn driver framhjulen ihop med en elmotor och på bakaxeln har bilen två elmotorer på vardera 500 hästkrafter. Totala systemeffekten blir hisnande 1700 hk och 3500 Nm.
– Det finns plats för fyra personer som är två meter långa. Det är en storlek på kupén som aldrig skådats tidigare i en megabil, säger Christian von Koenigsegg.
Motorn har Koenigseggs patenterade teknik med fria ventiler. Den har dessutom dubbla turboaggregat och har den rekordartade effekten 600 hk från endast två liters cylindervolym. I första hand ska den köras på biobränslen.
Prestandan är hisnande, särskilt med tanke på att bilen är fyrsitsig. Toppfarten är över 400 km/h och bilen gör 0-100 km/h på 1,9 sekunder.
– Vi vill avsluta fossilberoendet för förbränningsmotorer. Den är CO2-neutral om den körs på rätt bränsle. Elbilar är fantastiska, men det finns inte batterier så att det räcker till alla ännu, och inte laddstationer överallt, säger Christian von Koenigsegg.
Bilen har Koenigseggs saxdörrar som öppnar mot himlen för att underlätta insteget. Sensorer gör att de inte öppnas för högt om bilen står i ett lågt garage.
– Bilen är designad för långfärd. Tankar du den full och laddar den full så har du en räckvidd på 1000 km, säger Christian von Koenigsegg.
För att den ska låta härligt är den utrustad med ett Akropovic-system. Tjänstevikten på bilen är 1880 kg. Andra detaljer som framkom är att bilen har fyrhjulsstyrning och torque vectoring, en typ av kraftfördelningssystem.
Maths Nilsson är grundare av Carup.