Firar 20 år: Unika Mercan med världens mest effektiva bromsar

Tillverkad i blott 55 exemplar och med en prislapp på 1,5 miljoner kr.
Det här var värstingen för 20 år sedan: den första gatlegala bilen med keramiska bromsar.
“Den viktigaste delen i en bil är inte motorn – det är bromsarna” förklarade Mia Häkkinen vid lanseringen år 2000.
Varsågod, njut av Mercedes CL 55 AMG F1 Limited Edition.

Det blev bara 55 svindyra exemplar av CL 55 AMG F1 Limited Edition. 1,5 miljoner kronor för en Merca är mycket pengar idag – och var förstås väldigt mycket för 20 år sedan.
En nummerlapp på instrumentpanelen talade om vilken kund i ordningen man var. Och Formel 1-mogulen Bernie Ecclestone lär ha köpt chassinummer ett.
Alla bilar kom i samma färg – brilliant silver metallic – och motorn var inte fy skam. En 5.5-liters V8 skakade fram 360 hästkrafter och en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 km/h. Men det var ju bromsarna som var grejen!
Innanför hjulen satt nämligen nya, effektiva bromsar:  keramiska skivor. Det var första gången vi fick se sådana i en gatlegal bil. Tidigare hade Mercedes bara haft sådana på prototypen Mercedes-Benz SLR.

Fördelarna var flera, förklarade Mercedes stolt. Keramikskivorna tål högre värme, 1 400 grader och klarar rejält slitage: Mercedes räknade med att livslängden var 30 000 mil.
Och framför allt var skivorna 60 procent lättare än de vanliga stålskivor. Styrningen blev mer precis och snabbare, fjädringskomforten bättre.

Mika Häkkinen, dubbel världsmästare i Formel 1 för McLaren-Mercedes, uttalade sig förstås vid lanseringen:
“Den viktigaste delen i en bil är inte motorn – det är bromsarna”.

Modellen dyker sällan upp som försäljningsobjekt i världen, men då och då händer det. En bil såldes för ca 700 000 kronor och ett bättre bevarat exemplar såldes för något år sedan för 1,4 miljoner kr.