Den är så tyst, men låt inte frånvaron av ljud lura dig. Porsche Taycan Turbo S utan fartspärr kommer upp i 268 km/h på Autobahn.
Se videon på den fartfyllda resan.
Den nederländska Youtube-kanalen Auto TopNL har som affärsidé att låta några utvalda förare testa nya bilar som kommit ut på marknaden – och pressa bilarna till max på de delar av Autobahn där det är fri fart.
Inget prat, inga recensioner – bara en kamera på huvudet som visar ett par händer på ratten och den fartfyllda resan på den tyska motorvägen.
Det är ett vinnande koncept, för kanalen har drygt två miljoner prenumeranter som vill följa med på resorna.
För några veckor sen var det dags att testa Porsches el-värsting, Taycan Turbo S. Och det var dessutom versionen som kostar 380 000 kr extra – utan fartspärr, 761 hästkrafter, 1 050 Nm vridmoment och en acceleration 0-100 km/h på 2,8 sekunder och 0-200 km/h på 9,8 sekunder. Totalpriset för ett sånt här exemplar landar på nästan 2,5 miljoner kronor.
Standardversionen av Taycan Turbo S har en spärrad toppfart på 260 km/h och ett maximalt vridmoment på 850 Nm. Och det är ju inte heller fy skam.
En minut in i klippet får bilen visa upp sin acceleration i verklig trafikmiljö. Föraren har stannat vid vägkanten och en långtradare kör förbi. På bara några sekunder har Porschen kört förbi från stillastående och kommit upp i 170 km/h. Och knappt ett ljud hörs i förarkabinen.
Maxfarten på resan blev 268 km/h.
Amerikanska sajten Jalopnik gillade Taycan under ett test i höstas:
– Goodyear Eagle F1-däcken greppar asfalten och raketar bilen framåt med en kraft jag aldrig tidigare känt. Porsche Taycan är på en rak linje ett absolut monster. Accelerationen stoppar inte. Även i Autobahn-hastigheter är det så mycket vridmoment på hjulen att det inte går åt mycket väg för att nå toppfarten på 260 km/h.
Och Wall Street Journal skrev så här:
– Jag kan ärligt rapportera att den är en fullvärdig Porsche som går som en torped ovan vattnet. Den är helvetes mycket snabbare, tystare än någon motsvarighet med förbränningsmotor.
Brittiska sajten TopGear har också kört bilen och rekommenderar den ifall du råkar ha två miljoner över. Bilen är snabb, bra att göra, går snabbt att ladda och är praktisk som vardagsbil. Enda nackdelarna är priset och att bagageutrymmet borde vara lite större.
Maths Nilsson är grundare av Carup.