Fick miljard-bidrag – elbilarna som exporteras mest

Exporten av elbilar från Sverige skenar. Hittills i år är ökningen 86 procent – samtidigt som export av bensin- och dieselbilar minskar för första gången på flera år. Bilarna fick omkring en miljard i bidrag när de var nya.
– Vi har en bilbransch som går skitdåligt, det är överlevnad att kunna exportera, säger bilexperten Ronny Svensson.

Carup.se kan med hjälp av statistik från car.info avslöja att exporten av begagnade elbilar har ökat med 86 procent i år. Det här är bilar som subventionerats med svenska skattepengar. Fordon som skulle hjälpa oss att hålla nere utsläppen av koldioxid. Samtidigt har exporten av bensin- och dieselbilar minskat med 14 procent, enligt Car.info.

De mest exporterade elbilarna hittills i år är Polestar 2 och Volkswagen ID.4. För Polestar 2 är ökningen 866 procent. Hittills i år har 15 000 elbilar gått på export. Det innebär 50 elbilar om dagen försvinner ur landet. Bilar som kostat skattebetalarna cirka en miljard kronor i klimatbidrag när de var nya.
– Det gör det svårt att nå klimatmålet, du satsar vi på att omställningen ska lösas genom elfordon, men det går inte om elbilarna lämnar landet, säger Mattias Goldmann.

Mer än var tionde Polestar 2 som fanns i Sverige vid årets början har nu lämnat landet.

Elbilarna som exporterats mest 2024

Polestar 21362
Volkswagen ID.41345
Škoda Enyaq iV924
Volvo XC40904
Kia Niro695
Volkswagen ID.3623
BMW i3572
Audi e-tron567
Nissan Leaf565
Tesla Model 3459
Volkswagen ID.5306
Volvo EC40301
Audi Q4 e-tron301
Peugeot 2008280
CUPRA Born274
BMW 4-serie248
Tesla Model S234
MG Marvel R231
Mercedes-Benz EQE227
Tesla Model Y217
Peugeot 208216
Kia EV6216
BMW X3198
Mercedes-Benz EQA195
BMW iX167
Källa: Car.info Statistik fram till och med 31 oktober 2024
Mattias Goldmann, vd, grundare och ansvarig för fordons- och bränslefrågor på 2030 Sekretariatet.

Sverige har dumpat skatten på fossila drivmedel. Samtidigt riskerar vi böter från EU om vi inte når klimatmålen. För att klara det skulle vi behöva fler elbilar.
– Men det går inte om elbilarna lämnar landet. Men det är inte så konstigt, i andra länder subventioneras elbilsanvändandet. Medan vår egen regering premierar fossila bilar, då är det inte konstigt att elbilarna exporteras, säger Mattias Goldmann.

Problemet är inte nytt. Ändå har exporten fortsatt hela året och ökar hela tiden. Anledningen är djupt rotad i vår ekonomi och för bilhandlarna är det enklare att exportera bilarna.
– Det är vår ekonomi, det är den svenska kronan som är dålig, vi har dåliga köpbeteenden från privatpersoner och en bilbransch som går skitdåligt, det är överlevnad att kunna exportera, säger bilexperten Ronny Svensson.

Bilexperten Ronny Svensson.

Enligt honom har vi oss själva att skylla. De här begagnade elbilarna som nu går på export har subventionerats med nästan en miljard svensk skattekronor.
– Vi har satt oss i den situationen tack vare att miljölobbyister skulle ordna fram pengar till miljöbilarna. Då blev det billigt men nu kommer bilarna tillbaka. Det här handlar om överlevnad, de måste ut från landet, vi får leva med detta i fem till sex år under bensinpriseran, säger Ronny Svensson.

Han kan bara se en enda lösning, men det är samtidigt omöjligt. Ingen politiker med normal överlevnadsinstinkt skulle kunna tänka sig det här förslaget.
– Om vi ska göra en snabb fixning av detta så föreslår jag en ordentlig bonus om man skrotar sin gamla bil, samtidigt som vi höjer skatten för dem som väljer att behålla dem. Men det är politiskt omöjligt, säger Ronny Svensson.

Elbilen VW ID.4 var mäkta populär som nybil för tre år sedan. I år har nästan 1400 ID.4-elbilar lämnar Sverige.

Exporten av begagnade elbilar drivs fram av bilhandlare som får tillbaka gamla leasingbilar. I Sverige är marknaden nästan död. För att överleva måste man sälja dem utomlands.
– Jag tycker att det är konstigt att vi finansierar elbilar i andra länder med svenska skattemedel. För att lyckas med våra klimatmål måste de här bilarna stanna i landet, säger Mattias Goldmann.

Experterna är eniga om att något måste förändras.
– Som det fungerar i dag förlorar vi de bästa bilarna till omvärlden, medan vi behåller de sämsta, säger Mattias Goldmann.

Polestar som är den mest exporterade elbilen har ökat exporten med 700 procent. Men elbilstillverkaren som marknadsför sig som klimatkämpe vill inte ta på sig något ansvar för exporten när bilarna är begagnade.
– Vi har inte exporterat några bilar från Sverige, utan detta handlar i så fall om begagnade bilar från tredje part, vilket inte är vår sak att kommentera, säger Polestars PR-chef John Eriksson.
LÄS MER:


MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester