Ferraris hyllning till Lill-Lövis: ”Jag fick gåshud”

Här är Ferraris vackra hyllning till Lill-Lövis. Svenskens nya karriär uppmärksammas av hans gamla italienska stall.
– Jag började måla efter Elio de Angelis död, det blev som terapi för mig, säger Stefan Johansson till Ferrari.com.

Ferrari kommer på besök till Lill-Lövis studio i Los Angeles. Nu är det 40 år sedan Stefan Johansson tog plats i den röda racerbilen från Maranello för första gången. Här arbetar den numera 68-åriga svenska före detta racingstjärnan. Han berättar om sin konst och beskriver den som tre stilar, mycket avbildande, mycket detaljerade och nästan superrealistiska.

Precis som för många andra konstnärer, föddes Lill-Lövis skapande ur den tragiska slumpen. På Paul Ricard 1986 skedde det som inte fick ske. Hans goda vän och stallkamrat Elio de Angelis förolyckades efter en olycka som fick motorvärlden att stanna upp.
– Elios död var en tung sak för mig, första gången jag förlorade en riktigt nära vän. Men det triggade mig att köpa lite färg och canvas. Det blev som en terapi för mig, säger Lill-Lövis.

Foto: Ferrari

Det är nästan 40 år sedan. Det började som ett sätt att hantera sorgen. Men blev en karriär efter livet bakom ratten. Numera är Lill-Lövis en etablerad konstnär. Men hans bakgrund går igen i det han skapar.
Lill-Lövis skapande evolverar ständigt. Hans senaste grepp är att inspirera sig av den impressionistiska konstnären George Seurat metod med små prickar för att förmedla känslan av en Formula 1-bil som rör sig med svindlande hastigheter längs soldränkta asfaltsbanor.

Men det går inte att undvika att prata om hans bakgrund. När Ferrari kontaktade Lill-Lövis inför säsongen 1985 var han 28 år gammal och stod inför ett vägskäl i karriären.
– Jag gick genom korridorerna på Maranello med alla fotografier av Fangio och Nuvolari på väggen. Man fick gåshud. Sedan frågade Enzo (Ferrari) mig om jag var hungrig. Men jag trodde inte att han menade det och jag som aldrig varit hungrigare i hela mitt liv, säger Lill-Lövis.

Lill-Lövis vann aldrig ett lopp. Men han var nära. Bland annat på Imola 1985, men ett problem med tanken satte stopp för drömmen. Istället ett år senare förlorade han sin vän, men hittade något nytt, konsten.
Foto stora bilden: Ferrari
LÄS MER: