Två hyrbilsfirmor fällda i Allmänna reklamationsnämnden. Krävde kunder på pengar för påstådda skador. Så här undviker du hyrbilsfällan.
– Man kan inte komma ett par dagar efteråt med ett krav, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.
Förra året hyrde en man bil på Arlanda hos Sixt Rent a Car. Två dagar efter återlämnandet hörde företaget av sig och krävde honom på 3920 kronor för en lackskada. Som bevis hade de ett fotografi.
– Företaget har inte visat att han skulle ha orsakat någon skada. Av bilderna framgår inte om det föreligger en verklig skada eller om det bara är smuts eller ytliga streck på stötfångaren.
Bilen visar inte någon skada över huvud taget. Han har inte märkt någon skada, och det sades ingenting om någon skada när han lämnade tillbaka bilen, skriver anmälaren. Inte heller har företaget styrkt att ge reparerat bilen och anmälaren tyckte att priset var orimligt, skriver kunden till Allmänna reklamationsnämnden.

– Genom sin signatur på hyresavtalet har kunden vidgått att han ska kontrollera hyrfordonet efter eventuella skador som ej är upptagna på hyresavtalets skadelista. Kunden har inte meddelat uthyrande station någon ej i hyresavtalet noterad skada innan avfärd, skriver Sixt Rent a Car.
Fordonsjuristen kommenterar saken.
– Man kan inte komma ett par dagar efteråt med ett krav. Och det är alltid någon som påstår något som har bevisbördan. Hyrbilsföretaget måste kunna bevisa att skadan inte fanns när personen hyrde bilen, säger Ulf Stefansson.
Det är precis vad ARN också kommer fram till i sitt beslut.
– Den utredning som finns när det gäller den påstådda skadan är foton på fordonet. Av dessa foton går det dock enligt nämndens mening inte att se någon sådan tydlig lackskada som behöver åtgärdas till den uppgivna kostnaden. S Bil AB (Sixt Rent a Car) har således inte genom utredningen i ärendet visat att kunden har orsakat någon lackskada på fordonet som kräver åtgärd till den uppgivna kostnaden. Företaget ska därmed rekommenderas att återbetala 3 920 kr till kunden, skriver ARN.
Dessutom fälldes nyligen Circle K för ett liknande fall. Kort före jul förra året hyrde ett ungt par en skåpbil på deras station i Norrtälje. Personalen påpekade att bilen var smutsig. Hyrestagarna tog en snabb titt så det inte fanns några skador. Sedan åkte de iväg.
– Under körningen hörde de ett slamrande ljud från bilen under hela färden. Vid återlämnandet inspekterades bilen av samma person som lämnade bilen och denne påstod att skada uppkommit under deras användning, vilket inte stämmer. Företaget har krävt honom på 12 500 kr för vagnskada, skriver anmälaren till ARN.
Circle K svarade aldrig på anmälan och därför blev det en smal sak för nämnden att besluta.
– Circle K har inte svarat i sak i ärendet. Nämnden lägger därför anmälarens uppgifter till grund för beslutet. Eftersom kundernas krav inte är uppenbart ogrundat ska det godtas, skriver nämnden och rekommenderar att hyrestagarna ska slippa kostnaden.
Problemet med hyrbilsföretag som kräver kunder på pengar verkar utbrett.
– De slarvar och kör upp och parkerar utan att kontrollera fordonet. Sedan påstår de att det finns en skada. De måste kunna bevisa vilket skick fordonet hade vid utlämningen. Men det är de som har bevisbördan, inte kunden som får kravet, säger Ulf Stefansson.
Han uppmanar den som hyr bil att se upp och inte godta krav som kommer efter att hyrbilen återlämnats.
– Det går inte att komma ett par dagar efteråt, det måste göras direkt. Egentligen ska man som hyrestagare inte behöva göra något. Men det kan vara bra att ta bilder från alla sidor för att känna sig helt säker, säger Ulf Stefansson.
Ett tips till den som hyr bil är att filma hela bilen på hyrplatsen innan du ger dig iväg. Då är det lättare att undvika tvister om eventuella skador och bevisa att skadan inte fanns vid utlämnandet, även om bevisbördan för eventuella skador ligger hos uthyraren.
LÄS MER :

Andreas Jemn är journalist och författare.