Tesla betalar lägre löner till sin personal och har sämre pensionsvillkor än hos andra bilmärken, enligt facket. Nu har IF Metall tröttnat på att Tesla vägrar teckna kollektivavtal och varslar företagets nio verkstäder om strejk.
– Tesla har många bra egenskaper, men naturligtvis ska de anställda ha bra villkor, säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall, till Carup.
Att ett stort multinationellt företag som verkar i Sverige saknar kollektivavtal är extremt ovanligt. Omkring 90 procent av alla anställda i Sverige omfattas av ett kollektivavtal. Men Tesla, som är världens högst värderade bilföretag, har valt att stå utanför systemet. Nu varslar IF Metall till strejk på alla Teslas nio verkstäder i Sverige. Varslet uppges vara det första i världen mot Tesla när det gäller kollektivavtal.
– När en arbetsgivare etablerar sig på en ort brukar man vilja teckna hängavtal, men det har inte Tesla gått med på. Vi hade sedan förhandlingar med Tesla förra hösten som inte ledde någonstans, men de gav inga skäl varför de inte ville teckna kollektivavtal. Vi översatte även avtalsförslaget till engelska. Vi hade senast kontakt tidigare i höstas, då tackade de vänligt men bestämt nej, säger Veli-Pekka Säikkälä som är avtalssekreterare hos IF Metall.
Det finns inget lagligt krav på att ha kollektivavtal, men i Sverige är det mycket ovanligt att stora företag står utanför systemet. Fackförbunden har en laglig rätt att ta till konfliktåtgärder på arbetsplatser om syftet är att uppnå ett kollektivavtal. Hos de som tecknat avtal råder fredsplikt. Man kan tycka vad man vill om det, men så ser det svenska systemet ut. Tesla har full rätt att vägra kollektivavtal, men kan inte hindra att facket använder sin lagliga rätt till konfliktåtgärder. En orsak till att IF Metall driver kollektivavtalet så hårt är att fackförbundet hävdar att Teslas personal har sämre villkor än andra i branschen.
– Naturligtvis ska deras anställda ha bra villkor. Det finns saker i deras villkor som är sämre än genomsnittet i branschen. Vi ser att de har lägre genomsnittslöner. De har sämre försäkrings- och pensionsvillkor, bland annat har de inte rätt till deltidspension, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Tesla har nio verkstäder med drygt 120 anställda runt om i Sverige. Alla är dock inte fackföreningsanslutna. De som inte är med i facket har inte rätt till någon konfliktersättning om de går ut i strejk. IF Metall vet idag inte om all personal kommer strejka.
– Vi vill att alla ska gå ut, de har ingen arbetsskyldighet vid stridsåtgärden. De kan strejka utan att det blir arbetsvägran, vi råder dem att gå med i IF Metall.
Det finns risk att konflikten trappas upp ytterligare om Tesla inte tecknar kollektivavtal. Det kan handla om att olika leverantörer eller samarbetspartners tas ut i strejk. IF Metall uppger att de även organiserar personalen hos ett företag som gör i ordning bilar för leverans, de har dock inte varslats om sympatistrejk.
– Bilarna kommer via hamnar med båtar, det är Transport som hanterar hamnar. Det finns ett företag som hanterar deras bilar inför leverans som är anslutet till IF Metall, sedan ska bilarna transporteras ut i landet. Rent juridiskt kan man ta ut vem som helst i sympatiåtgärd. Exempelvis lägger de över sin verksamhet på ett annat bolag, då kan vi vidta konfliktåtgärder, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Carup har sökt Tesla i Sverige för kommenterar till strejkvarslet, men har inte fått någon återkoppling.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter