Facket rasar mot Teslas skyltkupp: ”För jäkligt”

Facket ryter ifrån mot Teslas ideella strejkbrytare. Bilköpare monterar på sina egna registreringsskyltar och upphäver blockaden.
– Det är för jäkligt att man organiserar ett strejkbryteri, säger Tomas With, vice ordförande på IF Metall.

Konflikten mellan IF Metall och Tesla har gått in på sitt andra år. En av åtgärderna har varit att stoppa leveransen av registreringsskyltar. Men det har Tesla lyckats kringgå. Istället får bilköparna skyltarna hemsickade och får sedan själva montera på sina skyltar när bilen ska hämtas.
– För alla som befattar sig med Tesla och deras nya kunder kan det inte vara en nyhet att det pågår en konflikt. Men det är också ett tecken på dålig service från Teslas sida att man får göra jobbet själv, säger Tomas With, vice ordförande på IF Metall.

Medan IF Metall hela tiden försöker hitta nya sätt att göra livet surt för Tesla, försöker elbilstillverkaren ständigt komma på nya metoder att komma runt åtgärderna.
– Vi håller hela tiden på att titta på våra egna stridsåtgärder och sympatiåtgärder från andra. Det senaste halvåret har vi sett en stor förändring, allt fler anställda på Tesla söker medlemskap. Nu är vi uppe i 58 medlemmar totalt hos Tesla, det är en stor skillnad om man ser för ett år sedan, säger Tomas With.

Facket har svårt att mäta effekterna av sina stridsåtgärder mot Tesla. Men man tror att det ger effekt.
– Vi vet inte exakt hur det här slår mot deras ekonomi. Men det blir krångligare och dyrare för dem, sedan ska man tänka på att det är en stor koncern som har möjligheter att tillföra resurser.

Eftersom Sveriges hamnar är under blockad har Tesla tvingats att hitta andra lösningar. En sådan är att använda färjorna mellan Tyskland och Trelleborg. Då kan Tesla själva köra på bilarna som sedan hämtas på den skånska sydkusten för vidare transport genom Sverige.
– De stora hamnarna i Sverige är blockerade genom Transports medlemmar. Där kan de inte få in några bilar. Istället får de ta in dem i mindre doser.

För Tesla blir det dyrare att transportera bilar med vanliga personbilsfärjor.
– Det här blir dyrare. Vi har gott hopp om att hitta en lösning på konflikten.

Tomas With nämner hur Amazon driver ett lager. Företaget säger sig inte ha några kollektivavtal, men har ett annat företag som sköter verksamheten och det har kollektivavtal.
– Det finns många sätt som man kan hitta en lösning på, säger Tomas With.
Bild på Tomas With – Foto: Daniel Roos/ IF Metall Press
LÄS MER: