Ansedda nyhetsbyrån Reuters går ut med uppgifter om att mängder med elbilar i Europa och USA skrotas för små repor på batteriet. Men svenska bilskrotare avfärdar uppgifterna om att det skulle vara vanligt. Det är extremt ovanligt – även om det nyligen hände i Norge.
– Nej, det stämmer inte alls, uppgifterna är helt tagna ur luften när det gäller Sverige. Alla elbilar vi får in har varit rejält krockade, säger Simon Rhodin vid Lycksele bildemontering.
Runt om på bilskrotar i Europa och USA hopar sig elbilar som fått skrotas på grund av små skador på batteripaketet, som inte skulle kunna repareras. Det hävdar nyhetsbyrån Reuters, i en artikel som även citeras av svenska medier och sprids över världen av ansedda tidningar.
– Elbilar utgör bara en bråkdel av fordonen på vägen, vilket gör det svårt att få tag på branschövergripande data, men trenden med att bilar med låg körsträcka och nollutsläpp avskrivs med mindre skador växer. Och nu hopar sig dessa batteripaket på skrotgårdar i vissa länder, en tidigare orapporterad och dyr lucka i vad som skulle vara en “cirkulär ekonomi”, uppger Reuters, utan att redovisa någon faktisk statistik.
Jag tyckte de löst underbyggda påståendena lät väldigt konstiga. Så jag bestämde mig för att kolla med svenska bilskrotare om det verkligen är sant att bilskrotarna mer eller mindre är fulla med nya elbilar med små repor på battteripaketet. Eller är detta ännu en myt som sprids av elbilsagnostiker? Sverige är trots allt det mest elbilstäta landet i Europa efter Norge.
– Vi har aldrig fått in en elbil med bara en rispa eller repa på batteriet. Det kan säkert ha hänt någon gång, men det är extremt ovanligt och har inte hänt hos oss. Det görs ett samråd med verkstad och försäkringsbolag om bilen ska lösas in eller repareras. Precis som de nyare fossila bilarna vi får in är elbilarna som ska skrotas krockskadade. Det är ingen skillnad, säger Simon Rhodin vid Lycksele bildemontering, som är en av Sveriges större anläggningar för bilåtervinning.
Jönköpings Bildemontering är en av Sveriges största på skrotning av elbilar. De känner heller inte igen påståendena om att elbilar skulle skrotas för små fel. De skrotar elbilar från bland annat Volvo, Polestar och Renault.
– Nej, vi får inte in några sådana bilar, med bara små skador. Än så länge skrotas det ganska få elbilar, visst kan vissa komponenter vara betydligt dyrare, men det verkar inte vara någon påtaglig skillnad i inlösen mot fossila bilar, säger Samuel Lindahl, vid Jönköpings Bildemontering.
En titt i statistiken visar att elbilar än så länge skrotas i betydligt mindre utsträckning än fossila bilar. Trygg-Hansa har uppgett för Carup att elbilar inte inlöses oftare än andra bilar. Förra året skrotades endast 439 elbilar i Sverige, ett par promille av de befintliga bilarna. När det kommer till fossila bilar skrotades över två procent av fordonsflottan. Bilden ovan kommer från USA, i det fallet behövde Teslan skrotas helt på grund av karosskador.
Hos de flesta bilmärken går det idag att reparera både batterilådan och de moduler som finns i lådan. Tesla har renoverat batterier sedan många år tillbaka i sina egna fabriker. Äldre batterier med eventuella oreparerbara skador återvinns, och råvarorna går tillbaka in i tillverkningsprocessen i mycket hög grad. Hos Volkswagen är det fullt möjlighet att byta både batterihölje och delar av innanmätet.
– Vi gör en analys på omfattningen av skadan och bestämmer sedan vad som behöver göras. Det kan betyda allt från att ingen reparation är nödvändig till att hela batteriet behöver bytas. Oftast är bara höljet skadat medan innanmätet är intakt och då byter vi bara det som är skadat, säger Marcus Thomasfolk, informationschef hos Volkswagen.
Men bara för att det är extremt ovanligt betyder det inte att det inte händer. Nyligen berättade Carup om en bilägare i Norge som fick skrota sin nya MG 5 elbil sedan det skulle kosta 950 000 kronor att laga, 2,5 gånger mer än vad elbilen är värd. Men i efterhand har MG gått ut med att bilen ändå kanske skulle kunnat lagas. Det borde ha gått att byta ut batterilådan till en kostnad av 17 000 kronor, men verkstaden och försäkringsbolaget gjorde en annan bedömning.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter