Test: Fords maffiga miljö-SUV kostar bara 2500 kr/mån

Nya Ford Explorer Plug-In-Hybrid är Sveriges fetaste miljöbil – och lär provocera en och annan miljöpartist. Explorer har 457 hästkrafter, väger 2,6 ton och drar uppåt 1,5 liter milen när batteriet laddat ur efter tre mil. 
CarUp.se har testkört den kolossala miljöbilen som bara kostar 2500 kr i månaden som tjänstebil. Hur står den sig mot premium-tyskarna och vår svenska Volvo XC90?

[Best_Wordpress_Gallery id=”48″ gal_title=”Ford Explorer”]

Efter att i flera år varit frånkörda på bilmarknaden och saknat laddbara elektriska alternativ kommer nu Ford med den ena heta nyheten efter den andra. För några veckor sedan var det laddbara SUV:en Ford Kuga som fick fina betyg i pressen. Och nu kommer mastodont-SUV:en Ford Explorer tillbaka som laddbar hybrid. Och snart är det dags för helt elektriska Mustang Mach-E. Ja, Ford är verkligen på gång igen. 

Ford Explorer är en riktigt mäktig sjusitsig bil som får en en så stor bil som Volvo XC90 att verka liten. Bilen mäter hela 5,05 meter och ryms knappt på vanliga svenska parkeringsplatser. Modellen har varit borta från Europa några år, men gör nu comeback som laddhybrid. 

Ford har lyckats få den klassad som klimatbonusbil med ett CO2-utsläpp enligt WLTP på 71 gram per km. Det innebär visserligen att bilen inte ger någon skatteåterbäring, men förmånsvärdet för den som har tjänstebil blir lika lågt som för en vanlig personbil i mellanklassen. 

Men kan det verkligen vara rätt och riktigt att en bil med 457 hästkrafter och en tjänstevikt på 2639 kg klassas som extra miljövänlig? Bilen drar 1,2 liter milen när batteriet laddat ur och har rena rama racerprestandan trots vikten. 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten är 230 km/h.  CarUp.se gav sig ut på en testtur för att försöka ta reda på svaret på två frågor: 

Är nya Ford Explorer Phev ett bättre köp än mindre men dyrare sjusitsiga laddhybrider som Volvo XC90 T8, BMW X5 och Audi Q7? Borde en 2,6 ton tung SUV med 457 hk verkligen få miljörabatt?

Det första som slår en när vi närmar oss Ford Explorer Plug-In Hybrid är hur stor bilen är. En hel decimeter längre än den svenska stor-SUV:en Volvo XC90 gör att bilen inte ryms i vanliga svenska parkeringsfickor. Även på bredden så har Forden med sina dryga två meter åtta centimeter upp på en lilla XC90. Den här miljöbilen ger verkligen ett maffigt intryck och tar för sig i trafiken. 

På plats bakom ratten så noterar vi att materialen i interiören känns lite billigare än på europeiska bilar. Instrumentbrädan och infotainmentsystemet känns visserligen moderna, men kolfiberimitationen ser lite billig ut, och plastkvaliteten lever inte riktigt upp till europeisk standard. Explorer byggs i Chicago och är en riktig storsäljare i USA och används bland annat som polisbil. 

Direkt när vi tryckt på startknappen och vridit om växelvredet till drive håller det på att hända en olycka. Bilen är inställd på sportläge och då finns det kraft i överflöd hela tiden om du så mycket som petar på gasen. 825 Nm i vridmoment är en hiskelig massa kraft och trots 2,6 ton accelererar Explorer snabbt i alla lägen. Men för vardagsbruk rekommenderar vi inte sportläget, där känns bilen faktiskt lite för snabb och explosiv trots vikten. 

Det går fort att komma upp i fart och Explorer glider fram värdigt och fint på motorvägen, och är en av de tystaste bilarna som går att köpa på svenska marknaden. Tystare än nästan alla europeiska bilar, ja till och med den välisolerade elbilen Audi e-tron låter mer. Både styrning och fjädring känns påtagligt amerikanska när vi kör bilen. Mjukt, lite gungigt och en inte alltför direkt känsla. Men faktiskt ganska vilsamt och avslappnat. Alla gillar inte känslan, men den inbjuder onekligen till en ganska vilsam körstil på längre resor på fina vägar. Den tioväxlade automatlådan växlar diskret och fint, så länge du inte har den i sportläget, då blir det aningen nervöst. 

När det blir kurvigt, smalt och körningen mer inspirerad visar Ford Explorer upp sin begränsning. De extra kilona från hybridbatteriet handikappar bilen och det blir gungigt och svajigt i böjarna. Trots rejäla fartresurser är det bäst att köra lugnt med Explorer Phev när det börjar svänga. 

Enligt Ford ska räckvidden på endast el i Explorer vara 42 km. Under vårt test kommer vi cirka 30 km på ren eldrift, och då var vi ändå mycket försiktiga med gaspedalen. Ja, nästan hela tiden i alla fall…

Sätena är typiskt amerikanska och har en mjukare känsla än hos de flesta europeiska bilar. Vissa uppskattar dem, andra föredrar europeiska bilar. Baksätet på Explorer är ställbart i längsled och det kan behövas om de två som sitter i tredje sätesraden ska få något benutrymme att tala om. För trots bilens storlek är det lite ont om plats där. 

Bagageutrymmet är gigantiskt när den tredje raden är nedfälld. Ja, det är så stort att vi efterlyser något att luta matkassarna mot. Och bagaget har två hål på kanterna som gör det en aning svårlastat. 

Tveklöst är det så att Ford Explorer Phev på vissa sätt har svårt att hävda sig mot de europeiska sjusitsiga laddhybriderna Volvo XC90, BMW X5 och Audi Q7. Den är visserligen betydligt mer välutrustad från start än européerna. Den är tystare och på vissa sätt mer vilsam att köra, men på en del områden kommer den till korta. Köregenskaperna är lite mer diffusa och kvalitetskänslan är inte lika hög som hos europeiska premiumbilar. När det gäller kraften ligger dock Explorer i framkant med en stark V6:a som ihop med elmotorn ger 457 hk och hela 825 Nm vridmoment. Den är också den tystaste bilen i klassen. Fordens största fördel är ett klart lägre förmånsvärde. Den kostar endast 2500 kr i månaden i skatt, att jämföra med Volvon som går på nästan 4500 kr. På ett år sparar Ford-föraren 24000 kr i skatt. Dessutom får du dra hela 2500 kg släp med Fordon. Så svaret är: Välj en Volvo, BMW eller Audi om du har råd och inte vill spara på skattekronorna. Välj Forden om du behöver ha en sjusitsig SUV som får dra tungt och vill spara 24 000 kr om året i skatt. Kanske vill du ta en utlandsresa för pengarna när coronapandemin är över?

Men hur kan Forden bli billigare att ha som tjänstebil än Volvon undrar ni säkert? Forden är ju både större, tyngre, starkare och törstigare än Volvon? Ja, men det tar Skatteverket ingen hänsyn till när förmånsvärdet räknas ut. Först justeras det till närmaste jämförbara bensindrivna bil och sedan får det ytterligare 40 procent. Och Ford lyckades jämföra med en betydligt billigare Ford Kuga, medan Volvo var tvungna att jämföra med en dieseldriven XC90. Effekten blir nästan 24000 kr mindre i skatt på ett år. 

Och så den stora moralfrågan: Borde stora tunga laddhybrid-SUV:ar få miljöbilslättnader? Som skattesystemet är utformat i dag har en liten Renault Clio betydigt högre årlig fordonsskatt för en privatperson än Ford Explorer Phev som väger 2,6 ton och har 457 hk. Och Ford Explorer Phev är billigare att ha som tjänstebil än många versioner av Sveriges mest sålda bil, Volvo V60. Klart att det inte är rimligt, men redan i höst kan det komma regler som ändrar på systemet inför nästa beskattningsår.  

BETYG

Äga

++++ / +

⁠Som tjänstebil är den oskäligt billig: 2500 kr i månaden i skatt. Som privatbil kommer den att bli vansinnigt dyr. 

Köra

⁠+++

Riktigt vassa fartresurser trots den höga vikten. Ford Explorer Phev kan liknas vid en flygande tegelsten. Men bilen passar bäst på långa raksträckor och motorvägar, där är den mycket avslappnande att köra. När det blir kurvigt och smalt känns det att bilen bär på extra vikt och då blir den gungig. Styrningen är oprecis på det där amerikanska sättet. 

Utrymme

+++++

En av de absolut största sjusitsiga suvarna som går att uppbringa på bilmarknaden. Massor av plats i det vanliga baksätet. Godkända utrymmen i den tredje raden, men passar bäst för småväxta. Bagageutrymmet är enormt när sätena är nedfällda.  

Säkerhet

⁠+++++

Stor, tung och säker. Ford Explorer Phev är krocktestad Euro Ncap med högsta betyg. 

Komfort

+++++

Ford Explorer är en slösande bekväm långfärdsbil. Bland de tystaste bilar vi har kört och åkt i, alla kategorier. Enda nackdelen är att fjädringen kan göra dig lite sjösjuk på långa turer på guppiga och kurviga vägar. 

Känsla

+++

En stor och mäktig jänkar-SUV som imponerar på många och gör att du känner dig som kung på vägen. Men knappast en bil för den som vill värna om sin miljöimage trots att det är en laddhybrid. 

Helhet

⁠+++

Inte riktigt lika kompetent som sina europeiska konkurrenter, men stor och massiv och billigare i inköp och som tjänstebil. Ford Explorer har flera starka sidor och vissa svagheter när den landar i Europa. 

Fakta: Ford Explorer Plug in Hybrid

Pris: 820.900 kr. 
Motor: Treliters V6:a bensin med dubbelturbo, elmotor. Total systemeffekt: 457 hästkrafter. 
Drivning: 10 stegs automatväxellåda, fyrhjulsdrift. 
Räckvidd: 42 km på el enligt WLTP. 
Batteri: 13,6 kWh. 
Prestanda: 0-100 km/h på 6,0 sekunder. Toppfart: 230 km/h. 
Mått:  Längd: 5063 mm, bredd: 2107 mm, höjd: 1783 mm. 
Vikt: 2639 kg.
Dragvikt: 2500 kg.