Regeringens klimatsatsning får många att höja rösten – en av kritikerna är tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Han menar att skrotpremien är för låg och att det bara är företag som driver på elbilsmarknaden. Istället vill Svensson se en straffskatt på 25 000 kronor för bilar äldre än 20 år.
– Vi behöver en politik som inte bara flörtar med miljövänliga idéer när det passar agendan, säger Ronny Svensson till Carup.
Regeringens nya miljöbonus ger privatpersoner 10 000 kronor i form av en skrotningspremie när en besiktad bil med reningsklass Euro 4 eller äldre skrotas och en elbil köps. Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari har tidigare sagt till Carup att:
– Syftet med skrotningspremien är att snabbare fasa ut de fossildrivna personbilarna till förmån för eldrivet, och på så sätt skynda på elektrifieringen av fordonsflottan.
Men alla är inte nöjda med den nyinförda skrotpremien. Tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor är kritisk till klimatsatsningen. Han vill se en kraftigt höjd skrotningspremie för äldre bilar.
Svensson menar att 10 000 kronor inte alls kommer hjälpa privatpersoner då de billigaste elbilarna börjar från 300 000 kr, och de flesta mycket mer än så. Skrotningspremien skulle behöva höjas kraftigt.
– Det är som att spotta en törstig i halsen, säger han och fortsätter:
– Det är företagen, inte politikerna, som står för elbilssatsningen i Sverige idag, säger Svensson.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari har sagt till Carup att:
– Skrotningspremien är ett helt nytt förslag och då är det naturligt att utvärdera dess effekt och vid behov justera i stödet så att det blir mer träffsäkert. Att kontinuerligt utvärdera och förbättra befintliga åtgärder är viktiga principer.
Tjänstebilsexperten menar istället att det skulle behövas en straffskatt på äldre bilar för att få fart på privatpersoners övergång till elbil. Han vill att skatten används till en ny skrotningspremie på 25 000 kronor, som inte ska vara villkorad med att du köper elbil.
– Höj vägtrafikskatten på bilar som är äldre än 20 år med 25 000 kr, kommer detta till stånd så försvinner många äldre bilar, säger han.
Ronny Svensson säger också att:
– Vi behöver en politik som inte bara flörtar med miljövänliga idéer när det passar agendan för att locka väljare, utan en politisk vilja som är beredd att ta de nödvändiga stegen för att underlätta att investera i elbilar.
– Det handlar om mer än en skrotningspremie – det handlar om att skapa en robust infrastruktur, och att erbjuda verkliga incitament som gör att företagen känner sig trygga i att investera i en hållbar framtid, säger Ronny Svensson.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]