Elbilsexperten Björn Nyland kritiserar kinesiska elbilar för att de ljuger om sin förbrukning. Enligt honom visar de fel siffror som inte ger hela sanningen.
– Siffrorna är falska och ger fel information, säger Björn Nyland.
Norske Björn Nyland från Youtubekanalen “Bjørn Nyland” brukar ofta utföra olika elbilstester. Men i hans senaste klipp på går han ut med stark kritik mot kinesiska elbilstillverkare. Enligt honom bluffar de angående hur mycket el de förbrukar.
– De kinesiska elbilarna ljuger, säger Nyland.
Björn hävdar att de kinesiska elbilar som han själv har testat inte kan starta om siffrorna angående elbilens förbrukning på något säkert sätt. Ifall du stänger av elbilen och låser den ska siffrorna startas om, men enligt Björn fungerar det inte alltid, vilket gör att bilen uppvisar en felaktig förbrukning. Enligt elbilsexperten är detta något Tesla, Volkswagen och franska elbilstillverkare alla har ett fungerande system kring.
– Nästan alla kinesiska elbilar har denna skumma teknik förutom MG, säger Björn.
Detta är ett stort problem enligt Björn för att du som förare till en kinesisk elbil får det väldigt svårt att avgöra säkert hur mycket den faktiskt förbrukar.
– Jag tycker att kunderna har rätt till att veta hur mycket deras elbilar faktiskt förbrukar, säger Björn Nyland.
Kinesiska elbilar ska även ha ett maxtak på hur mycket förbrukning de kan visa, enligt Björn. När han testade en Ora Funky Cat märkte han att den hade en gräns på 20 Wh på sin display som den aldrig gick över mer än så.
– Det är inget tillverkningsfel utan de kinesiska tillverkarna vill ljuga om sin förbrukning, säger Björn.
Björn hävdar sedan att han kan bevisa sina påståenden eftersom han testat ett flertal kinesiska elbilsmodeller genom åren.
– I stort sett håller alla på med samma strunt, säger Björn.
Hur de kinesiska elbilarna räknar sin förbrukning felaktigt ska enligt Björn ha varit ett problem som han själv vetat om länge. Elbilsexperten tycker att de kinesiska tillverkarna ska implementera en mätare som faktiskt mäter siffrorna korrekt.
– De borde bara implementera det precis som alla andra tillverkare, säger Björn.
Carup söker flera elbilsmärken för en kommentar.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.