Expert varnar: Nytt blodigt priskrig på elbilar 

Ett nytt blodigt priskrig på elbilar står för dörren, varnar en expert. På grund av EU-regler måste de flesta tillverkare öka sin försäljning av elbilar. Därför kommer de tvingas att sänka priserna.
– Vi kommer uppleva ett priskrig som aldrig förr, säger Thomas Peckruhn, vice ordförande för Centralförbundet för den tyska fordonshandeln (ZDK).

Enligt statistik från tyska federala transportmyndigheten KBA minskade elbilsförsäljningen med 16,4 procent till drygt 184 100 fordon under de första sex månaderna av 2024 jämfört med föregående år. Dessutom kollapsade den tyska elbilsförsäljningen i juli och rasade 37 procent. Även i Sverige har försäljningen av elbilar minskat med över 30 procent i år.

Thomas Peckruhn som är vice ordförande för Centralförbundet för den tyska fordonshandeln (ZDK), har intervjuats av Författarförbundet Mobilitet och säger att man kan vänta sig priskrig under det kommande året. 
– Vi kommer uppleva ett priskrig som aldrig förr, säger Peckruhn i intervjun. Detta för att tillverkarna måste öka sin försäljning av elbilar.

Så här långt efter målet låg biltillverkarna under 2023, sedan dess har de flesta minskat sin försäljning av elbilar. Om de inte ökar sin andel elbilar väntar miljardböter. Källa: Transport & Environment

Medan allt fler vänder ryggen till elbilar i Tyskland ökar dieselbilar igen. Enligt KBA var marknadsandelen för nyregistrerade dieselbilar i juli drygt 5 procentenheter högre än andelen elbilar. Peckruhn berättar också i intervjun att han tycker det borde finnas fler än ett sätt att nå klimatmålen på.

Enligt en EU-förordning får en biltillverkares koldioxidutsläpp inte överstiga en viss gräns, i genonsnitt 93,6 gram per km från och med 1 januari. Trots att tysk bilindustri befinner sig i ett krisläge kan tillverkarna inte undvika den elektriska vägen till utsläppssänkning. Utan en betydande andel elbilar kan denna gräns inte upprätthållas. 

Tillverkarna blir alltså tvungna att upprätthålla en hög andel elbilar i försäljningen, annars riskerar de miljardböter. Men många tillverkare ligger långt efter, Skoda till exempel skulle behöva fördubbla sin försäljning av elbilar för att uppfylla EU:s krav, enligt den tyska tidningen Merkur.
LÄS MER: