För miljontals förare med dieselbil kan det vara färdigkört redan i år, hävdar Teknikens Värld. EU-domstolen kan förbjuda 8 miljoner dieselbilar på grund av för dålig avgasrening – en del så nya som Euro 6.
Nu tillbakavisar EU att bilarna skulle vara hotade och kallar uppgiferna för vilseledande.
Att EU fortfarande står fast vid förbud mot förbränningsbilar från och med år 2035 är inget nytt. Men ett rättsfall som den tyska tidningen Focus och Teknikens Värld skriver om kan förändra dieselbilars framtid redan i år. Bakgrunden är Dieselgate, Volkswagens utsläppsskandal som avslöjades 2015.
Flera tidigare rättsfall har därefter resulterat i flera avgörande domar från EU om vad som anses vara fusk eller inte, dessutom har skandalen spridit sig till andra tillverkare. Det pågående rättsfallet gäller två skadeståndsmål i EU-domstolen som rör flera modeller från Mercedes, och kan påverka samtliga biltillverkare som sålt dieselbilar i EU.
Fallen rör bland annat ett så kallat termiskt fönster som Mercedes använt för att styra avgasreningen i sina modeller. Tvisten grundar sig i att bilarna fungerar fint i ett visst temperaturområde men betydligt sämre vid andra förhållanden. Teknikens Värld skriver att EU tidigare har förklarat att de termiska fönstren är olagliga.
I november väntas fallen tas upp, blir domen fällande kan det leda till att EU hävdar att typgodkännandet för en mängd dieselbilar inte är korrekt utfört. Focus skriver att den tyske transport- och digitaliseringsministern Volker Wissing skrivit ett brev till EU-kommissionen, där han påpekar riskerna med att miljontals dieselbilar skulle bli förbjudna i EU.
Men nu slår EU tillbaka mot uppgifterna från Teknikens Värld och tyske ministern Volker Vissing. I ett svar säger EU:s kommissionär för den inre marknaden, Thierry Breton, att EU-kommissionen inte har några planer på att retroaktivt ändra reglerna om efterlevnad av utsläppsgränser, och den vill inte heller vidta åtgärder som skulle straffa medborgare som köpt bilar i god tro.
LÄS MER:
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]