Skandalen med Toyotas helägda dotterbolag Daihatsu har växt till gigantiska proportioner. Biltillverkaren erkänner nu hur de fuskat i krocktester ända sedan 1989. Bilar av märkena Daihatsu, Toyota, Subaru och Mazda är är indragna i fuskhärvan.
Hela den japanska bilindustrin riskerar att svärtas ner efter att Daihatsu nu erkänt att de fuskat i alla krocktester sedan 1989. Daihatsu är ett helägt dotterbolag till Toyota. Under årets första vecka stängdes produktionen ner i Daihatsus fyra japanska fabriker sedan omfattningen av fuskskandalen växt. Daihatsu erkänner nu fusk med 64 olika bilmodeller och tre motorer.
Det handlar såväl om bilar av märket Daihatsu som bilar som företaget tillverkat på uppdrag av Toyota, Mazda och Subaru. Fusket i krocktester sa ha pågått ända sedan 1989, men växt i omfattning efter 2014. De riggade bilarna berör än slå länge modeller som sålts i Malaysia, Thailand, Mellanöstern, Mexiko och andra länder. Men hela listan på drabbade modeller har ännu inte offentliggjorts och det kan även beröra bilar som sålts i Europa.
Daihatsu gjorde i smyg om bilar som skulle skickas till krocktester. De lade till extra skyddselement, till exempel dörrbalkar, stötdämpande element och bättre datorer för krockkuddarnas utlösning. Bilarna klarade krocktesterna, men när de sedan levererades till kunder hade säkerhetsutrustningen ändrats. Daihatsu och Toyota riskerar nu enorma stämningar. I Nederländarna förbereds en stämningsansökan på 550 miljoner kronor för att Daihatsu levererat delar till Toyota IQ, men det är oklart om den berörs av fusket.
– Vi erkänner det extrema allvaret av dessa oegentligheter, deras orsaker och rekommendationerna för att förhindra att de upprepas som identifierats under den oberoende tredjeparts kommitténs utredningar, skriver Daihatsu i ett uttalande på företagets hemsida.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter