Nya bilmärken från Kina växer snabbt i Sverige. Förra året ökade de sin försäljning med 95 procent och tar försäljning från etablerade märken, visar Carups nya kartläggning. Störst är MG som på kort tid blivit Sveriges femte största elbilsmärke.
– Vår ambition är att bli Sveriges mest sålda elbilsmärke, säger Tomas Ernberg, vd för Hedin MG Sweden AB, till Carup.
Nu varnar biljätten Stellantis vd Carlos Tavares (bilden till höger) för ”en fruktansvärd kamp” mellan Europas och Kinas bilindustri .
Bilmarknaden i Sverige håller på att ritas om totalt och utvecklingen går med en otrolig hastighet. Redan nu finns 12 nya bilmärken med ägande och tillverkning i Kina etablerade i Sverige. Bilmärken som inte fanns för bara något eller några år sedan. Under 2022 växte de nya kinesiska bilmärkena med hela 95 procent till nästan 17 000 nya bilar, visar en kartläggning som Carup har gjort. Ökningen förra året drevs mest av MG, Polestar, Lynk & Co och BYD. Nu satsar ytterligare aktörer hårt för att ta sig in på den svenska marknaden. Bilarna blir av allt bättre kvalitet och två nya kinesiska märken slog etablerade europeiska bilmärken i Euro Ncaps årsranking.
Allra snabbast växer MG som ökade sin försäljning i Sverige med nästan 4000 bilar under 2022, en uppgång med 88 procent. Tidigare var MG ett brittiskt märke, men år 2007 köptes varumärket upp av statliga kinesiska SAIC. Så sent som 2021 återlanserades MG på de europeiska marknaderna och nu växer märket med närmast exponentiell hastighet. I Sverige importeras märket av bilkungen Anders Hedins bolag Hedin MG Sweden AB.
– Mottagandet har varit fantastiskt. Att ett nytt märke kommer in på marknaden och kan konkurrera med de stora märkena på mindre än ett år är en fantastisk prestation. Vi är jättetacksamma till svenska folket, säger vd Tomas Ernberg till Carup.
Succén under 2022 kom trots att MG som många andra bilmärken kämpade mot komponentbrist och nedstängningar på grund av covid. Köparna verkar snabbt ha tagit märket till sitt hjärta, och få reflekterar eller bryr sig över att bilen kommer från Kina, kanske beroende på det välbekanta brittiska varumärket som ofta associeras med öppna sportbilar.
– Det är klart att ett fåtal höjer ögonbrynen när de hör att märket är från Kina, men i stora drag, nej. Mycket kommer från Kina idag, så en bil med mycket teknik och hög säkerhet till ett bra pris får många att välja MG, utan att associera det med någonting negativt, säger Tomas Ernberg.
Enligt officiell statistik från databasen Vroom tar MG marknadsandelar från alla de etablerade bilmärkena. MG:s kunder kommer i fallande ordning från Volvo, Volkswagen, BMW och Audi. Under 2022 blev MG det femte största elbilsmärket i Sverige och det 13:e största bilmärket totalt. Etablerade bilmärken som Nissan, Citroën, Opel och Mazda är redan passerade. Men MG nöjer sig inte där, de planerar att växa mycket mer under 2023.
– Det kan vi absolut. 2022 hamnade vi på femte plats bland alla elbilsmärken i Sverige och vår ambition är att bli Sveriges mest sålda elbilsmärke. Vi kommer att lansera fler räckviddsalternativ på en av våra modeller och vi kommer att fortsatt arbeta med konkurrenskraftiga priser. Vår nya MG4 tror vi kommer att bli en riktig storsäljare i år, framförallt nu när den fick fem stjärnor i Euro NCAP, säger Tomas Ernberg.
Hur stora kan MG bli?
– Det långsiktiga målet är att bli det största elbilsmärket i Sverige. MG har stora visioner och planen är att ha 10 modeller till 2025. Vi kommer att erbjuda prisvärda bilar i flera olika segment och vårt stora återförsäljarnätverk ger mycket möjligheter. Att köpa och äga en MG ska vara enkelt, oavsett vart i landet du bor. MG vill göra elektrisk körning tillgängligt för alla.
Näst störst av nya bilmärken med bas i Kina är Polestar, som nog helst inte vill betraktas som ett kinesiskt märke. Huvudkontoret och en stor del av utvecklingen finns i Göteborg och aktien är noterad på Nasdaq i New York. Fabriken som tillverkar Polestar 2 ligger i Chengdu i Kina och bolaget ägs av kinesiske bilmagnaten Li Shufu via Geely Holding och Volvo Cars som tillsammans kontrollerar över 90 procent av aktierna i Polestar.
Under 2022 lyckades Polestar växa med 57 procent i Sverige till 4465 nyregistrerade bilar, vilket bidrog till att det globala säljmålet på 50 000 elbilar överträffades.
– Vi är nu fullt fokuserade på 2023. Det kommer att vara de vanliga kvartalsvariationerna, men jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta att aktivt hantera vår försörjningskedja för att möta den växande efterfrågan på Polestar 2, påbörja första leveranser av Polestar 3 och lansera Polestar 4, säger Polestars vd Thomas Ingenlath i ett uttalande. Under 2023 börjar Polestar 3 byggas i USA, så det är en intressant fråga om Polestar är att definiera som ett kinesiskt märke, men vi har valt att ha med dem i denna kartläggning då ägandet och tillverkningen än så länge finns i Kina.
Även Geelys nya märke Lynk & Co växer raketartat i Sverige. Lynk & Co:s affärsmodell med prenumerationer verkar vara en succé och de fick ut 2103 bilar under 2022, en tillväxt med 95 procent. Under 2023 ska även Geelys nya elbilsmärke Zeekr lanseras i Europa. Till det kan läggas Geelys relanseringar av Smart och Lotus som både har tillverkning i Kina. Även Volvo lanserar en helt kinesiskbyggd bilmodell under 2023, nya Volvo EX30. Till det ska läggas att en stor andel av Volvos laddhybrider av XC60- och S90-modellerna redan tillverkas i Kina.
Under slutet av 2022 lanserades giganten BYD i Sverige och registrerade direkt över 1000 bilar. Ingen annan tillverkare i världen gör fler laddhybrider och elbilar än BYD och märket, som importeras av Hedin-koncernen, måste tas på allvar. Redan nu går BYD att köpa på 17 Hedinanläggningar, men det är bara början.
– Framöver planeras försäljning av BYD inledas på ytterligare cirka tio Hedin Bil-anläggningar i Sverige – varav tre helt nya renodlade BYD-anläggningar, uppger Hedin Bil i ett pressmeddelande.
Flera andra märken med stora muskler har lanserats i Sverige och kan få sitt genombrott under 2023: Nio, Ora, Xpeng och Hongqi kan bidra till att rita om bilkartan. Många av de nya märkena är medlemmar i branschorganisationen Mobility Sweden.
Nu varnar koncernchefen för Stellantis, som bland annat äger Fiat, Chrysler, Peugeot, Citroën och Opel för en “fruktansvärd kamp” där de kinesiska tillverkarna kan komma att konkurrera ut europeisk bilindustri.
– Prisskillnaden mellan europeiska och kinesiska bilar är betydande. Om inget förändras i den nuvarande situationen kommer europeiska kunder från medelklassen i allt större utsträckning att vända sig till kinesiska modeller. Köpkraften för många i Europa minskar märkbart, sade Carlos Tavares under teknikmässan CES i Las Vegas.
Carlos Tavares vill nu att EU ska införa strafftullar, annars kan europeisk bilindustri slås ut, hävdar han.
– Jag tror att vi har sett den här filmen förut. Det är ett väldigt dystert scenario. Men det behöver inte gå så. Om du håller den europeiska marknaden öppen har vi inget val: vi måste bekämpa kineserna direkt. Och det gäller hela fordonsindustrins värdekedja.Det skulle oundvikligen leda till impopulära beslut. Men det finns fortfarande mycket att göra i EU, då skulle du behöva en annan handelspolitik. I slutändan liknar den här utmaningen att kvadrera cirkeln. I det nuvarande sammanhanget, om inget görs i Europeiska unionen, kommer det att bli en fruktansvärd kamp, säger Carlos Tavares.
Så mycket ökar kinesiska bilmärken i Sverige 2022
2022 | 2021 | Ökning | |
MG | 8457 | 4506 | 87,68% |
Polestar | 4465 | 2850 | 56,67% |
Lynk & Co | 2103 | 1081 | 94,54% |
BYD | 1087 | 0 | – |
MAXUS | 936 | 413 | 126,63% |
Ora | 156 | 0 | – |
Nio | 42 | 0 | – |
Xpeng | 10 | 2 | 400,00% |
Levc | 22 | 0 | – |
DFSK | 40 | 15 | 166,67% |
Hongqi | 2 | 0 | – |
Skywell | 1 | 0 | – |
Totalt | 17321 | 8867 | 95,34% |
Populäraste kinesiska bilmodellerna i Sverige 2022
Modell | Antal |
Polestar 2 | 4465 |
MG ZS EV | 2903 |
MG MARVEL R | 2356 |
LYNK & CO 01 | 2103 |
MG MG5 ELECTRIC | 1523 |
MG EHS | 1361 |
BYD ATTO 3 | 1063 |
MG MG4 ELECTRIC | 313 |
MAXUS EUNIQ | 218 |
ORA FUNKY CAT | 146 |
DFSK Seres 3 | 40 |
Nio ET7 | 39 |
BYD TANG | 25 |
Polestar 1 | 8 |
LEVC TX | 7 |
XPENG P5 | 7 |
Xpeng P5 | 7 |
Xpeng P7 | 6 |
Nio ES8 | 4 |
SMART | 3 |
XPENG P7 | 3 |
Hongqi E-HS9 | 2 |
Skywell ET5 | 1 |
16603 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter