Enkla missen i kylan som spränger din motor

Enkla missen i kylan kan förstöra din motor för alltid. 
– Det blir sprickor i alla delar av motorn, säger John Obdau på Johns Bil och Allservice i Avesta.

Sverige står mitt i en riktig köldknäpp. Det är inte bara människor och djur som fryser. Även bilarna tar stryk av den stränga kylan. Och det finns en sak som kan förstöra din motor och ge en saftig verkstadsräkning.
– Om man inte har tillräckligt med glykol i motorn kan det i värsta fall leda till att hela motorblocken spricker. Det blir sprickor i alla delar av motorn som kommer i kontakt med kylarvattnet, säger John Obdau på Johns Bil och Allservice i Avesta.

När kylan kommer fryser vattnet till is. För motorn är det rena katastrofen om man inte har glykol som är anpassad efter rätt temperatur.
– När vattnet fryser så expanderar det. Det kan bli allt från en mindre spricka till att hela motorn behöver bytas ut. Därför ska man vara noggrann med hur man blandar i glykol och absolut inte glömma bort det när kylan slår till.
LÄS MER: Okänd bötesfälla – detta måste du alltid ha i bilen

Att hålla koll på kylarvätskan kan vara livsiktigt för din motorn på vintern. Bild: Unsplash

Skadorna kan bli så omfattande att man måste byta hela motorn. Men i bästa fall är det bara kylaren som ryker, allt hänger på vilken temperatur det är.
– Har man tur så är det bara kylaren. Ligger temperaturen strax under nollan blir det mindre skador. Men om det blir riktigt kallt, som det är i stora delar av landet nu, då kan det bli riktigt stora skador.

Förr i tiden var det vanligare med issprängda kylare och motorblock. I vårt upplysta tidevarv blir fallen färre, men de förekommer fortfarande. 
– Det är faktiskt inte så vanligt längre med sådana här fel. Det är mer på de äldre bilarna, men man ska ändå vara försiktig och se till att det finns rätt glykol i bilen.

Isen förstör det mesta i sin väg, men inte allt. Mjukare delar klarar sig bättre. 
– Slangarna brukar däremot klara sig ganska bra. De expanderar visserligen av kylan, men det spricker oftast inte. 
LÄS MER: Okänd bötesfälla – detta måste du alltid ha i bilen

Du som bilägare kan själv kontrollera det här. Det är enklare än man tror att kolla upp vad som är bäst för din bil. 
– Man ska se efter vilken glykol som finns i bilen redan. Om man blandar olika sorter med varandra kan det förstöra systemet. Det finns kemiska komponenter som inte gifter sig så bra med varandra. 

Problemet är det finns mer än bara en sorts glykol. För att få rätt måste du ha koll på läget. 
– Det finns så många sorters glykol. Man ska se till att bilen får en som klarar hård kyla. En del sorter är bara anpassade ner till fem minusgrader, blir det kallare riskerar du dyra skador. 

Om du är osäker på om din bil har tillräckligt mycket glykol som finns i din bil, så finns det olika metoder för att ta reda på det.
– Det finns glykoltestare i alla möjliga former, både analoga och digitala. Själv använder jag optisk, den är som ett mikroskop. 

Annars är ett bra tips att fråga proffsen.
– Om man är osäker på vilken glykol man behöver och vad som finns i bilen, är det bästa att vända sig till en verkstad, då får man bra hjälp.
LÄS MER: