Hyperbilen Mercedes-AMG One är äntligen klar efter fem års extra utveckling. Det är en bil med Formel 1-teknik som får köras i trafik med 1063 hästkrafter. Prislappen för att få varva till 11000 varv/min är 33 miljoner kronor.
Mercedes-AMG One är förstås tvåsitsig, har kolfiberkaross och även en monocoque-ram i kolfiber. Den verkliga sensationen är förstås V6-motorn på 1,6 liter med hybridteknik som är hämtad från Formel 1. V6-motorn driver på bakhjulen tillsammans med flera elmotorer och framaxeln drivs helt av el, och bilen kan även köras helt elektriskt korta sträckor. När alla motorer går för fullt är toppfarten 352 km/h.
Projektet tog längre tid än någon kunde drömma om, och AMG berättar nu att många trodde det var omöjligt att bygga en gatlegal bil med Formel 1-motor. Trots det är bilen nu godkänd för Euro6-utsläppsstandarden och får köras som vilken bil som helst. Första framträdanden sker på Festival of Speed i Goodwood 23-26 juni.
Bilen visades för första gången 2017 som prototyp, och skulle ha varit klar redan 2019. Lanseringen sköts upp flera gånger då utvecklingen av Formel 1-drivlinan blev långt mer komplex än vad Mercedes-AMG förutspått. Problem med programvaran ledde till ytterligare försening. Mercedes vd Ola Källenius har uttryckt att ”de måste varit fulla när de sa ja till projektet”.
– Med Mercedes-AMG One har vi mer än uttömt gränsen. De enorma tekniska utmaningarna med att göra en modern Formel 1-drivlina lämplig för vardagligt vägbruk påminde oss utan tvekan om vår gränser, säger AMG-chefen Schiemer.
One kör till en början helt elektriskt med 120 kW elmotorer på framhjulen och en på vevaxeln. En fjärde elmotor på 90 kW drar igång turbon. 1,6-liters V6:an kommer från Formel 1-säsongen 2015. När fyra metallkatalysatorer blivit uppvärmda går motorn igång. Två keramiska katalysatorer och ett bensinpartikelfilter tar hand om resterande utsläpp. Avgasreningen har enligt AMG varit en ”herkulisk uppgift”.
Resultatet är fantastiska prestanda och allra bäst till sin rätt kommer bilen förstås på racerbanan. The One klarar 0-200 km/h på sju sekunder och toppar 352 km/h. Den kan köras elektriskt i 18,1 kilometer tack vare batteriet på 8,4 kWh. Den totala systemeffekten är 1 063 hk. Formel1-motorn ger 574 hk vid 9 000 varv. Litereffekten ligger på 359 hk per liter slagvolym och som mest varvar F1-motorn till 11000 varv.
Den elektriska turbon jobbar med samma teknik som i nuvarande F1-motorer. I turboladdaren sitter en elmotor på axeln mellan avgasturbinen och kompressorturbinen som driver upp kompressorhjulet upp till 100 000 rpm. Därmed byggs laddtrycket upp innan avgasflödet får turbon att snurra. Totalt laddtryck är upp till 3,5 bar.
För att nörda ner oss i teknik så kan vi konstatera att en 120 kW elmotor på förbränningsmotorn är ansluten till vevaxeln. Kraften överförs till bakaxeln av en automatiserad 7-växlad manuell växellåda med kolkoppling och differential med begränsad slirning. Framaxeln återvinner upp till 80 procent av energin vid inbromsning.
Dämpningen kan justeras i tre steg: Comfort, Sport och Sport+. Det senare programmet är för bankörning. Karossen kan även sänkas med 37 millimeter fram och 30 millimeter bak. En framaxellyft skyddar nospartiet från farthinder och liknande. Till skillnad från en Formel 1-bil har One både ABS och ESP. Däcken är så nära slicks du kan komma och ändå vara gatlegal: specialutvecklade Michelin Pilot Sport Cup2R M01 i storlek 285/35 ZR 19 fram och 335/30 ZR 20 bak. Bilen är troligen redan slutsåld, köparna behöver ha 33 miljoner över för att betala kalaset.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter