En av de allra sista Volvo 240 kan bli din

Efter nästan 20 år av produktion och över 2,5 miljoner bilar sålda var det 1993 dags för Volvo att stoppa produktionen av sin succébil 240. Nu finns chansen att köpa en av de allra sist byggda Volvo 240, som mycket väl kan bli en framtida investering. 

I år är det 30 år sedan 240-serien lades ner och nu säljs en av de allra sista bilarna från det sista produktionsåret. Det gäller nämligen en Volvo 240 Classic, som läggs ut på bilwebauctions.se till försäljning den 29 juni. 

Alla bilens originaldetaljer och funktioner finns med och fungerar, och interiören beskrivs som exceptionellt ren och välskött utan tecken på slitage. Lägg sen till att den besitter en ”radio- och kassettbandspelare” från Blaupunkt så är retro-känslan komplett.

Många Volvo 240 hade ofta problem med rost, men karossen på detta exemplar beskrivs som utan tecken på rost, tvärtom är den fräsch och blank med bara mindre stenskott på motorhuven och bakre stötfångare. Extra rostskydd har sprayats på de inre karosspanelerna.

Den första ägaren, i Lammhult, fick bilen levererad den 4 februari 1993, nästan på dagen tre månader innan den allra sista Volvo 240 tillverkades, den 5 maj samma år.  Han behöll den i femton års tid. Efter det har den varit olika samlares ägo.

De 162 711 km på mätaren får anses vara en minimal körsträcka för en Volvo 240. Det uppskattade värdet ligger på mellan 60 000 och 80 000 SEK inför auktionen.

Kultförklarade Volvo 240 blev sinnebilden för den typiska Volvon och var under lång tid Sveriges vanligaste bil. Modellen marknadsfördes som en bil med god krocksäkerhet och närmast outslitlig, inte främst för att ha några direkt spännande köregenskaper.  Tio år efter att Volvo lade ned tillverkningen, år 2003, var modellen fortfarande den näst vanligaste Volvon som rullade på svenska vägar, och i år, 30 år sen tillverkningen lades ned, syns de fortfarande då och då om man håller lite extra utkik. 

Volvo B23 är en rak fyrcylindrig rödblocksmotor på 2,3 liter som lanserades inför årsmodell 1980 för att komplettera den äldre motorn Volvo B21. Den största skillnaden mellan de båda var att B23-motorn var på 2,3 liter och B21:an på 2,1 liter.

Att Volvo 240 Classic fortfarande finns att köpa på auktion – körbar och med fina omdömen – är väl ändå ett slags bevis på att det är en bil som håller i längden?