Elbilen Smarts u-sväng: Tar tillbaka bensinmotor

Smart skulle vara ett rent elbilsmärke. Men nu backar märket och lanserar en laddhybrid med bensinmotor.
– Vi ser individuell rörlighet som drivs av förbränningsmotorer, skriver företaget i ett uttalande. 

Smart nya SUV #5 lanseras som en laddhybrid. Beskedet överraskar många eftersom bilföretaget tidigare varit rent elektrifierat. Beslutet kommer genom nya krav från kinesiska konsumenter om ökad räckvidd. 
– Det är viktigt att svara på kundernas alltmer varierande krav och önskemål. Smart kan inte utesluta någon teknisk lösning inför framtiden utan måste vara lyhörda, skriver företaget

Därför kommer deras nya SUV att säljas med en 1,5 liters förbränningsmotor. På ren elektrisk drift ska den kunna ta sig 3,5 mil. Men med hjälp av förbränningsmotorn påstås räckvidden ligga över 80 mil.  Smart startades som ett samarbetsprojekt mellan Volkswagen och den schweiziska klocktillverkaren Swatch.De presenterade sin första modell 1998. Men sedan 2019 ägs Smart av Mercedes och kinesiska Geely.

Smart #5 görs om till laddhybrid. Bilen blir dubbelt så tung som den ursrungliga modellen av Smart från 1990-talet.

Det är från deras hybrid-modell Galaxy 7 EM-i som man tagit tekniken till denna nya SUV, som också markerar ett nytt kapitel i företagets historia. Från början byggdes Smart som mycket små stadsbilar.  Smart #5 kommer att lanseras som helelektriska 2025. Den ska finnas i två versioner, en med enkelmotor på 335 hästkrafter och en med dubbelmotor på 416 hästkrafter. Dessa är planerade att börja säljas i Europa redan 2025.

Deras laddhybrid kommer däremot inte ut på marknaden förrän tidigast 2026. Smart #5 är tillverkarens största bil någonsin, med 1,7 ton. Det är mer dubbelt så mycket som bilmärkets första modell, Fortwo, som kom 1998. 
– Vi ser individuell rörlighet som drivs av förbränningsmotorer och i synnerhet med hybriddrifter som en övergångsteknik mot ren eldrift, uppger Smart.

LÄS MER: