Lista: Så mycket kortare är elbilarnas räckvidd på vintern

Elbilarnas räckvidd minskar kraftigt vintertid. Men räckvidden i reklamen mäts i 23 plusgrader. Nu kräver konsumentorganisationen M Sverige nya regler.
– Vi anser att det krävs att man måste kunna säga hur mycket sämre bilen kan bli. Nu har du ingen aning om hur räckvidden förändras förrän du testat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sverige till SVT. 

Elbilarna slår rekord i Sverige och i november var 42,5 procent av de nyregistrerade bilarna helt eldrivna. En del nyblivna elbilister blir överraskade att räckvidden som anges i reklamen inte alls stämmer under vintertid.  Norska automobilförbundet och motor har gjort ett stort test där många modeller tappade över 20 procent i kallt väder, trots att de var uppvärmda i garage vid starten. Ett annat test visar att vissa elbilar tappar omkring 30 procent.

Den uppgivna räckvidden i reklamen mäts enligt WLTP-normen. Där är temperaturen 14 plusgrader i starten och 23 plusgrader under de 30 minuter bilen körs i ett laboratorium. På vintern i Sverige är förutsättningarna helt annorlunda. Om bilen är kall i starten tappar den mer än de cirka 20 procent som försvann hos många bilar. Orsaken till att räckvidden försämras är bland annat att batterikemin fungerar sämre i kyla och att det åtgår mycket energi för att värma bilen. På en bil med förbränningsmotor sker uppvärmningen med överskottsvärme. 

Volkswagen ID.4 GTX tappade 24 procent räckvidd på vintern i ett norskt test.

Nu kräver den svenska bilistorganisationen M Sverige att det måste finnas information om hur mycket bilen tappar i räckvidd på vintern i reklam och marknadsföring. 
– Man kanske inte alls förväntar sig någon försämring i räckvidd och som konsument är du inte skyldig att känna till sådana saker. Tvärtom är det företagen som är skyldiga för att redogöra för bilens egenskaper, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sverige till SVT

Branschorganisationen Mobility Sweden håller med om att informationen varit bristfällig och ser utrymme för förbättring. Nissan välkomnar att WLTP-siffror tas fram i vinterklimat för att få en jämförbar siffra för kall temperatur.
Trots att räckvidden minskar kraftigt menar en biltestare att elbilar är överlägsna som vinterbilar, något du kan läsa mer om här.

Så mäts räckvidden hos elbilar

Så här mäts räckvidd hos elbilar enligt normen WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure som infrördes 2018.Testet genomförs i laboratoriemiljö

– Testcykelns längd är 30 minuter, elbilen startar fulladdad och efter 30 minuter räknas det ut hur mycket energi som gått åt. Utifrån det räknas räckvidden ut.
– Simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.
– Körsträckan är 23,25 km
– Snitthastigheten är 46,5 km/h
– Maxhastigheten är 131 km/h
– Yttertemperaturen är 14° grader i starten och sedan 23°C
– Elbilen är stillastående under 13 procent av testet
Källa: Alltomelbil

Så här mycket tappade elbilar i vinterräckvidd i test

Modell (temp. från 0° til -10°)Räckvidd enligt WLTPElbilen stannade efterTapp i räckvidd
Tesla Model 3 LR Dual motor614 km/14,7 kWh521 km-15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic645 km/18,3 kWh513 km-20,47 %
BMW iX xDrive50591 km/21,4 kWh503 km-14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor507 km/16,9 kWh451 km-11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S539 km/16,3 kWh435 km-19,29 %
Kia EV6 2WD528 km/16,5 kWh429 km-18,75 %
NIO ES8 LR 7-seter488 km/21,5 kWh425 km-12,91 %
Kia EV6 4WD484 km/18,0 kWh423 km-12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro485 km/18,4 kWh414 km-14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD481 km/16,8 kWh408 km-15,18 %
BMW i4 M50497 km/19,0 kWh406 km-18,31 %
Skoda Enyaq iV80X477 km/18,2 kWh403 km-15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo456 km/22,4 kWh402 km-11,84 %
Polestar 2 LR Single motor517 km/18,6 kWh400 km-22,63 %
Audi e-tron GT463 km/21,1 kWh392 km-15,33 %
Xpeng P7470 km/19,4 kWh383 km-18,51 %
Audi e-tron Q4 40485 km/18,6 kWh380 km-21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tum)460 km/17,7 kWh369 km-19,78 %
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tum)430 km/17,7 kWhxx
BYD Tang400 km/21,6 kWh356 km-11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX466 km/18,6 kWh353 km-24,20 %
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km/19,1 kWh349 km-23,97 %
Skoda Enyaq iV80509 km/17,7 kWh347 km-31,83 %
Tesla Model 3 SR448 km/14,0 kWh346 km-22,87 %
Polestar 2 LR Dual motor476 km/20,2 kWh340 km-28,57 %
Polestar 2 LR Dual motor (m bagage)470 km/19,5 kWhxx
Cupra Born395 km/15,4 kWh339 km-14,18 %
Volvo C40 Recharge437 km/21,1 kWh333 km-23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250401 km/17,7 kWh331 km-17,46 %
BMW iX xDrive40402 km/20,7 kWh316 km-21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic407 km/18,1 kWh315 km-22,60 %
Opel Mokka-e338 km/16,2 kWh263 km-22,19 %
Peugeot e-2008320 km/15,6 kWh228 km-28,75 %
Källa: NAF /Motor.no