Elbilarnas räckvidd minskar kraftigt vintertid. Men räckvidden i reklamen mäts i 23 plusgrader. Nu kräver konsumentorganisationen M Sverige nya regler.
– Vi anser att det krävs att man måste kunna säga hur mycket sämre bilen kan bli. Nu har du ingen aning om hur räckvidden förändras förrän du testat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sverige till SVT.
Elbilarna slår rekord i Sverige och i november var 42,5 procent av de nyregistrerade bilarna helt eldrivna. En del nyblivna elbilister blir överraskade att räckvidden som anges i reklamen inte alls stämmer under vintertid. Norska automobilförbundet och motor har gjort ett stort test där många modeller tappade över 20 procent i kallt väder, trots att de var uppvärmda i garage vid starten. Ett annat test visar att vissa elbilar tappar omkring 30 procent.
Den uppgivna räckvidden i reklamen mäts enligt WLTP-normen. Där är temperaturen 14 plusgrader i starten och 23 plusgrader under de 30 minuter bilen körs i ett laboratorium. På vintern i Sverige är förutsättningarna helt annorlunda. Om bilen är kall i starten tappar den mer än de cirka 20 procent som försvann hos många bilar. Orsaken till att räckvidden försämras är bland annat att batterikemin fungerar sämre i kyla och att det åtgår mycket energi för att värma bilen. På en bil med förbränningsmotor sker uppvärmningen med överskottsvärme.
Nu kräver den svenska bilistorganisationen M Sverige att det måste finnas information om hur mycket bilen tappar i räckvidd på vintern i reklam och marknadsföring.
– Man kanske inte alls förväntar sig någon försämring i räckvidd och som konsument är du inte skyldig att känna till sådana saker. Tvärtom är det företagen som är skyldiga för att redogöra för bilens egenskaper, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos M Sverige till SVT.
Branschorganisationen Mobility Sweden håller med om att informationen varit bristfällig och ser utrymme för förbättring. Nissan välkomnar att WLTP-siffror tas fram i vinterklimat för att få en jämförbar siffra för kall temperatur.
Trots att räckvidden minskar kraftigt menar en biltestare att elbilar är överlägsna som vinterbilar, något du kan läsa mer om här.
Så mäts räckvidden hos elbilar
Så här mäts räckvidd hos elbilar enligt normen WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure som infrördes 2018.Testet genomförs i laboratoriemiljö
– Testcykelns längd är 30 minuter, elbilen startar fulladdad och efter 30 minuter räknas det ut hur mycket energi som gått åt. Utifrån det räknas räckvidden ut.
– Simulerar körning i 52 procent tätort och 48 procent landsvägskörning.
– Körsträckan är 23,25 km
– Snitthastigheten är 46,5 km/h
– Maxhastigheten är 131 km/h
– Yttertemperaturen är 14° grader i starten och sedan 23°C
– Elbilen är stillastående under 13 procent av testet
Källa: Alltomelbil
Så här mycket tappade elbilar i vinterräckvidd i test
Modell (temp. från 0° til -10°) | Räckvidd enligt WLTP | Elbilen stannade efter | Tapp i räckvidd |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 614 km/14,7 kWh | 521 km | -15,15 % |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km/18,3 kWh | 513 km | -20,47 % |
BMW iX xDrive50 | 591 km/21,4 kWh | 503 km | -14,89 % |
Tesla Model Y LR Dual motor | 507 km/16,9 kWh | 451 km | -11,05 % |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km/16,3 kWh | 435 km | -19,29 % |
Kia EV6 2WD | 528 km/16,5 kWh | 429 km | -18,75 % |
NIO ES8 LR 7-seter | 488 km/21,5 kWh | 425 km | -12,91 % |
Kia EV6 4WD | 484 km/18,0 kWh | 423 km | -12,60 % |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km/18,4 kWh | 414 km | -14,64 % |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km/16,8 kWh | 408 km | -15,18 % |
BMW i4 M50 | 497 km/19,0 kWh | 406 km | -18,31 % |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km/18,2 kWh | 403 km | -15,51 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km/22,4 kWh | 402 km | -11,84 % |
Polestar 2 LR Single motor | 517 km/18,6 kWh | 400 km | -22,63 % |
Audi e-tron GT | 463 km/21,1 kWh | 392 km | -15,33 % |
Xpeng P7 | 470 km/19,4 kWh | 383 km | -18,51 % |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km/18,6 kWh | 380 km | -21,65 % |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tum) | 460 km/17,7 kWh | 369 km | -19,78 % |
Hyundai Ioniq 5 LR 4WD (20-tum) | 430 km/17,7 kWh | x | x |
BYD Tang | 400 km/21,6 kWh | 356 km | -11,00 % |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km/18,6 kWh | 353 km | -24,20 % |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km/19,1 kWh | 349 km | -23,97 % |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km/17,7 kWh | 347 km | -31,83 % |
Tesla Model 3 SR | 448 km/14,0 kWh | 346 km | -22,87 % |
Polestar 2 LR Dual motor | 476 km/20,2 kWh | 340 km | -28,57 % |
Polestar 2 LR Dual motor (m bagage) | 470 km/19,5 kWh | x | x |
Cupra Born | 395 km/15,4 kWh | 339 km | -14,18 % |
Volvo C40 Recharge | 437 km/21,1 kWh | 333 km | -23,80 % |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km/17,7 kWh | 331 km | -17,46 % |
BMW iX xDrive40 | 402 km/20,7 kWh | 316 km | -21,39 % |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km/18,1 kWh | 315 km | -22,60 % |
Opel Mokka-e | 338 km/16,2 kWh | 263 km | -22,19 % |
Peugeot e-2008 | 320 km/15,6 kWh | 228 km | -28,75 % |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter