Vilken bil är billigast att äga och köra efter prisfallet på elbilar och de sänkta bränslepriserna? Elbilar får mycket kritik och påstås vara iskalla bland privata köpare. Men efter prisraset är elbilen för det mesta billigare att köra än bensin- och dieselbilar.
Både nya och begagnade elbilar har fallit kraftigt i pris den senaste tiden. De flesta bilmärken har nu sänkt sina listpriser kraftigt efter att Tesla startade priskrig under förra året. Så sent som igår sänkte Ford sina listpriser med 155 000 kronor på elbilen Mustang Mach-E. Även Volkswagen har sänkt sina priser på elbilar och lagt till mer utrustning och starkare motorer.
Allra tydligast har prisfallet varit på begagnade elbilar. Tidigare kunde en lätt begagnad elbil vara dyrare än en ny, men nu börjar begagnatpriserna normaliseras efter ett brant värdefall under 2023. Flera bilhandlare vittnar om att köparna nu efterfrågar diesel- och bensinbilar i högre utsträckning än elbilar.
Det avseglar sig också i att priserna på bensin- och dieselbilar ökat med 3-4 procent i januari, medan elbilar har gått ner 4 procent enligt Kvdbil. En orsak till värdeutvecklingen är de kraftigt sänkta bränslepriserna vid nyår då dieseln sänktes med 4 kronor per liter, medan bensinen gick ner en krona. Samtidigt har marknaden fyllts på med fler begagnade elbilar som kommer tillbaka när privatleasingavtal går ut.
Men är rusningen efter bilar med förbränningsmotorer verkligen rationell? Carup har gått igenom månadskostnaden för tre olika elbilsköp jämfört med att köpa en bensin- eller dieseldriven bil. Utfallet visar att elbilen i de flesta fall är billigare att köra och äga jämfört med bilar med förbränningsmotor, och ju längre du kör ju mer kommer du att tjäna på elbilen. Vi har räknat med mestadels hemmaladdning, den som snabbladdar elbilen mycket kan få högre drivmedelskostnad.
Bilbranschens lobbyorganisation Mobility Sweden ropar efter subventioner, men faktum är att det återigen är billigare att privatleasa nya elbilar jämfört med dess bensindrivna motsvarigheter. En ny Volkswagen ID.4 blir 213 kronor billigare att privatleasa än nya Volkswagen Tiguan. Då får köparen dessutom 286 hästkrafter istället för 150 hästkrafter och större innerutrymmen.
Den som vill köpa en större begagnad SUV med billån kan dock komma billigare undan med en dieselbil jämfört med en elbil. En Volvo XC60 diesel från 2021 blir billigare än en Tesla Model Y tack vare att inköpspriset är betydligt lägre. Om du kör 1500 mil per år sparar du 400 kronor i månaden på att välja dieselbilen. Men för den som kör 2000-2500 mil per år blir Teslan betydligt billigare trots högre inköpspris.
För den som vill ha en mindre bil är elbilen ett överlägset val när det kommer till ägarkostnad. En BMW i3 eller Mini Cooper Electric kostar just nu lika mycket som en lika gammal bensindriven Volkswagen Golf. Den som väljer elbilen sparar 822 kronor per månad eller runt 10 000 kronor per år.
För den som äger bilen kan dock andrahandsvärdet ändra väldigt mycket i kalkylen. Vi har räknat på 50 procents restvärde efter tre år både på elbilar och bilar med förbränningsmotorer. Skulle någon av biltyperna falla mer eller mindre än så kan de förändra kalkylen kraftigt. Har du tur får du tillbaka en del av kontantinsatsen på 20 procent, har du otur kan fallet bli större. Jämförelsen visar att privatleasing av nya elbilar återigen har blivit ett svårslaget alternativ. Månadskostnaden är låg jämfört med ägande och du slipper ta risk för värdeminskningen.
Privatleasa ny SUV – bensinbil vs elbil
VW Tiguan 150 TSI 2024
1000 mil per år.
Leasinghyra: 4199 kr per månad.
Bensin: 1050 kr per månad
Fordonsskatt 685 kr per månad
Totalt per månad: 5934 kronor.
ID.4 Pro Edition 2024
1000 mil per år.
Leasinghyra: 5491 kronor per månad
Laddning: 200 kr per månad.
Fordonsskatt: 30 kr per månad.
Totalt per månad: 5721 kronor.
Elbilen 213 kronor billigare per månad.
Köpa begagnad SUV – elbil vs dieselbil
Tesla Model Y Long Range AWD 2021 6000 mil
50% restvärde, 7,99% ränta 1500 mil per år
Pris: 516 900 kronor
Billån per månad: 6579 kr
Värdeminskning kontantinsats: 2872 kr
Laddning: 250 kr / månad.
Fordonsskatt: 30 kr per månad.
Service: 150 kr per månad.
Totalt per månad: 9881 kr
Volvo XC60 AWD Diesel B5 4500 mil 50% restvärde, 7,99% ränta
50% restvärde, 7,99% ränta 1500 mil per år
Pris: 375 000 kronor
Billån per månad: 4772 kr per månad
Värdeminskning kontantinsats: 2083 kr per månad
Diesel: 1680 kr per månad
Fordonsskatt: 342 kr per månad
Service: 600 kr per månad.
Totalt per månad: 9477 kr
Dieselbilen 404 kronor billigare per månad, vid längre körsträckor vinner elbilen.
Köpa liten bil elbil vs bensin
BMW i3 2020 3600 mil
50% restvärde, 7,99% ränta 1500 mil per år
Pris: 245 000 kronor
Billån per månad: 2827 kr per månad
Värdeminskning kontantinsats: 1366 kr per månad
Laddning: 180 kr per månad
Fordonsskatt: 30 kr per månad
Service: 200 kr per månad
Totalt per månad: 4603 kr
VW Golf 150 TSi 2020 3500 mil
50% restvärde, 7,99% ränta 1500 mil per år
Pris: 230 000 kronor
Billån per månad: 2650 kr
Värdeminskning kontantinsats: 1277 kr
Bensin: 1237 kronor / mån
Fordonsskatt: 61 kr / mån
Service: 200 kr / mån
Totalt per månad: 5425 kr
Elbilen 822 kronor billigare månad.
Fotnot: Vi har ej tagit hänsyn till kostnader för däck, försäkring och bilvård, då de är relativt lika. Vi har räknat med att elbilarna till största del hemmaladdas.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter