Bilgurun Alrik Söderlind har testat GT-versionen av Kia EV9 med 508 hästkrafter. Kan en elbil för en miljon verkligen vara ett vettigt köp?
– Man får en mycket mer speciell bil, säger Alrik.
Kia EV9 har blivit en stor försäljningssuccé i Sverige, där bilen har sålts i över 3 000 exemplar. Den sjusitsiga elektriska SUV:en, som kostar runt 800 000 kronor, har lockat till sig många svenska kunder, samtidigt som Volvo har haft stora problem med lanseringen av EX90. I slutet av förra året presenterades EV9 GT, som är “herre på täppan”-versionen av modellen. Nu har den kände biljournalisten Alrik Söderlind provkört Kia EV9 GT vid Gotland Ring.
EV9 GT har 508 hästkrafter och gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Även invändigt har elbilen gjorts om en del jämfört med basversionen.
– Man får en finare interiör, man får lite mer premium, säger Alrik Söderlind.
Alrik Söderlind gillar verkligen att EV9 ser kaxig ut, och han uppskattar elbilens formspråk som enligt honom påminner en del om Jeep. EV9 GT kommer också med en Virtual Gear Shift som simulerar växlingar tillsammans med ett konstgjort ljud.
– Med mjukvaran simulerar man växlingspunkter, delar upp effektkurvan i sektioner och stryper effekten ett ögonblick vid “växling”. Det försämrar prestandan lite, men ger mer “närhet” och kanske en känsla av “kontroll”, säger Alrik.
Motorjournalisten hävdar att EV9 GT inte alls är lika komfortabel som Volvo EX90, men den är däremot mer rapp, roligare och billigare. Enligt honom borde man köpa GT-versionen istället för GT-Line, även om den kostar runt 100 000 kronor mer. Men han tipsar även om att den billigaste versionen, som kostar 680 900 kronor, också är ett bra alternativ om man vill vara förnuftig.
– Påslaget mot GT-Line är cirka 100 000 kronor, och då får man en mycket mer speciell bil. Eller så köper man den minst dyra – som självklart är mest förnuftig, säger Alrik.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.