Stopp för diesel: Nu får polisen snabbare bilar

Efter dieselstoppet kommer nya och snabbare polisbilar i Sverige. Volvos B6-motor ger svensk polis ny prestanda.
– Nu levererar vi bensinbilar till polisen istället, säger Magnus Holst, PR-chef hos Volvo.

Volvo slutade att tillverka dieselmotorer under 2024. Beslutet gjorde så att den svenska polisen var tvungen att gå över till bensindrift på alla nya polisbilar.
– Vi har ett avtal med Volvo som sträcker sig fram till 2028. Det kommer vi att fullfölja, men vi håller samtidigt ögonen öppna på vad som händer i fordonsbranschen, där sker saker och ting mycket snabbt, plötsligt ska man inte sluta tillverka förbränningsmotorer längre, säger Ulf Granath, chef över polisens fordonsavdelning.

När Volvo slutade med sina dieselmotorer fick polisen istället bensinversioner. Den nya B6 motorn är ännu mer kraftfull än de gamla varianterna. Till skillnad från andra Volvobilar har polisen heller ingen fartspärr som stryper farten vid 180 km/h.
– De senaste polisbilarna som vi har levererat har en B6 motor med 300 hästkrafter, säger Magnus Holst.

Volvos B6-motor ger svenska polisbilar en helt ny prestanda.

Den nya bilen har en toppfart på runt 230 km/h och gör 0-100 km/h på strax över 7 sekunder. Avtalet med polisen gör det möjligt för Volvo att byta till bensinmotorer. Man kommer inte att sälja fler dieselbilar till myndigheten.
– Det är en teknisk omöjlighet, eftersom Volvo har slutat tillverka dieselmotorer, så kan vi heller inte leverera några sådana till polisen. Det är därför som vi har de här bensinvarianterna, säger Magnus Holst.

I Norge har polisen valt laddhybrider med 455 hästkrafter. Men i Sverige kör polisen istället med bensinmotorer med mildhybrider som inte är laddbara.
– Laddhybrider är alltid ett alternativ. Vi får helt enkelt anpassa oss efter vad som kommer i framtiden, säger Ulf Granath.

Men nackdelen med dem är lastkapaciteten, de blir tyngre och dyrare. Ingen vet vilka polisbilar vi kommer att få se på vägarna i framtiden. Det kan bli allt från elektriska versioner till klassiska med förbränningsmotorer. Det finns vissa skillnader mellan polisens motorer och de som vanliga bilköpare får.
– De bilar som polisen använder har specialtillverkade motorer för myndigheter. De är lite annorlunda, men jag kan inte gå in på detaljerna helt exakt nu.

Om tre år kommer avtalet med Volvo att löpa ut.
– Men vi har påbörjat ett arbete om framtidens polisbilar. Bara för att vi har ett avtal så
betyder det inte att allt stannar av, säger Ulf Granath.

Den svenska polisen väntar ut förändringar inom bilbranschen innan de bestämmer sig om framtidens fordonsflotta.
– Vi är inte tillräckligt stora för att kunna ställa krav. Vi får helt enkelt anpassa oss efter vad som tillverkas, säger Ulf Granath.

Men det är så många turer i fordonsbranschen. Plötsligt ska de inte längre sluta tillverka med förbränningsmotorer. Men kanske kan svensk polis ta intryck av norrmännen.
– Vi har konstellationer inom de nordiska poliskårerna och ett samarbete kring detta, säger Ulf Granath.
LÄS MER: