Trots de stora prissänkningarna – Tesla gjorde en vinst (ebitda) på 44 miljarder kronor årets första kvartal. Nettovinsten blev 105 000 kronor per såld bil. Elon Musk oroar sig för att de höga räntorna gör att vi inte har råd med bilköp.
– Folk kommer skjuta upp stora nya kapitalköp som en ny bil, säger han.
Spänningen har varit stor hur Tesla skulle klara de massiva prissänkningarna på upp till 22 procent som gjorts under inledningen av året. Nattens kvartalsrapport kom in i linje med analytikernas förväntningar.
Omsättningen på 242 miljarder kronor är en ökning med 24 procent jämfört med förra året, men vinstmarginalen sjönk kraftigt. Nettovinsten (ebitda) blev 44 miljarder kronor. Tesla gör 105 000 kronor i vinst utslaget på varje bil de säljer efter prissänkningen, men då är övriga intäkter som utsläppsrätter inräknade.
Bruttomarginalen på sålda bilar är fortfarande 19,3 procent och Tesla förväntar sig ytterligare kostnadssänkningar, så möjligheten till att sänka priserna ytterligare finns. Det kan sätta stor press på konkurrenterna, men samtidigt kan nya sänkningar göra att konsumenterna väntar med bilköp.
– Även om vi genomförde prissänkningar på många fordonsmodeller under första kvartalet, minskade våra rörelsemarginaler i en hanterbar takt. Vi förväntar oss fortsatta kostnadsreduktioner för våra fordon, inklusive förbättrad produktionseffektivitet på våra nyaste fabriker och lägre logistikkostnader, och vi fortsätter att fokusera på operativ hävstång när vi skalar.
I det efterföljande vinstsamtalet uttryckte Elon Musk oro för människors vilja att köpa bil i de svåra tiderna med räntehöjningar.
–Varje gång som Fed höjer räntorna, motsvarar det en ökning av priset på en bil. Folk kommer skjuta upp stora nya kapitalköp som en ny bil. Vi har ansett att det är rätt val här att driva på för högre volymer och en större flotta, jämfört med en lägre volym och högre marginal, över tiden kommer Tesla att kunna generera betydande vinst genom autonomi, säger Elon Musk.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter