Syntetiska e-bränslen kommer inte att kunna driva Europas bilar, mer än i undantagsfall. Nu döms de nya bränslen ut efter en analys från tankesmedjan Transport & Environment.
– Det är en trojansk häst för oljebolag och motortillverkare för att fördröja övergången till nollutsläppstekniker, säger T&E.
Flera bilmärken och sportbilstillverkare, bland annat Porsche, Audi och Lamborghini hoppas att deras förbränningsmotorer ska kunna köras på syntetiska e-bränslen i framtiden.
Men nu får påståendena om att e-bränslet skulle kunna ge ett undantag från EU:s fossilmotorförbud 2035 hård kritik för att vara önsketänkande. Bränslena kommer bara räcka till två procent av fossilbilarna.
– Lobbygrupper säger att om man tillåter försäljning av nya förbränningsfordon som körs på syntetiska bränslen kommer det att hjälpa till att skala upp tekniken för att göra den befintliga bilen flotta klimatneutral. Men ny analys, baserad på oljelobbyns egna data [1], visar att det bara kommer att finnas tillräckligt med syntetiska bränslen för att driva cirka 2 % av alla bilar på Europas vägar vid det laget.
Även vid 2035 då EU ska förbjuda försäljningen av förbränningsbilar kommer tillverkningen av e-bränslen just ha börjat. Bara 5 miljoner bilar av EU:s beräknade flotta på 287 miljoner skulle kunna köras helt på syntetiskt bränsle år 2035, enligt miljögruppen Transport & Environments (T&E) analys av de volymer som prognostiserats av industrin.
T&E säger att e-bränslen i bilar är en trojansk häst för oljebolag och motortillverkare för att fördröja övergången till nollutsläppstekniker. Den uppmanar nu EU:s lagstiftare att motstå påtryckningarna från industrin för ett kryphål för e-bränslen i utfasningsreglerna.
E-bränslen presenteras som ett koldioxidneutralt sätt att förlänga livslängden för förbränningsmotorteknologin. Men branschens egna data visar att det bara kommer att räcka till en liten bråkdel av bilarna på vägen. Lagstiftare borde stänga dörren till den här trojanska hästen för fossilbränsleindustrin, säger Yoann Gimbert, e-mobilitetsanalytiker på T&E.
Industrins prognoser inkluderar kol som fångas upp från industriella utsläppare, men det är inte klart hur mycket av elen som används i processerna skulle vara helt förnybar.
– I Europa skulle e-bränslen för bilar suga upp förnybar el som behövs för resten av ekonomin. Det är också naivt att anta att utvecklingsländer, av vilka några saknar ström för sina grundläggande behov, skulle skona sina förnybara energikällor för e-bränslen i Europas bilar bara för att passa motortillverkarnas egenintressen. Syntetiska bränslen som tillverkas i Europa bör prioriteras för flygplan och fartyg, av vilka de flesta inte kan använda batterier för att koldioxidutlösa, säger Yoann Gimbert, e-mobilitetsanalytiker på T&E.
T & E vill istället att det satsas hårdare på batteridrivna elbilar som är en mer effektiv lösning. År 2030 kommer en elbil att släppa ut 53 % mindre CO2 under sin livscykel än en bil som körs på e-bränslen, enligt den senaste livscykelanalysen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter