Dyr service till elbil – trots väldigt litet behov

Elbilar har ett minimalt servicebehov och behöver inga oljebyten. Ändå kan servicen kosta över 15 000 kronor på fyra visar en ny granskning från Vi Bilägare. Orsaken är att tillverkarna kräver service för att garantin ska gälla. Tesla har däremot slopat kravet helt.

Behöver elbilar service eller inte? Tesla som har längst erfarenhet har tagit bort det obligatoriska servicekravet helt. Men alla andra bilmärken har kvar krav för att garantin ska gälla. Och ofta är servicen till elbilar väldigt kostsam. En ny genomgång från Vi Bilägare visar att servicen kan kosta över 15 000 kronor på 4 år trots litet servicebehov hos elbilar.

Carup har tidigare uppmärksammat att en tvåårsservice till Volkswagen ID.4 kan kosta över 6000 kronor om du inte har serviceavtal. Många av punkterna var kontroller av till exempel signalhorn och vindrutetorkare. Tidigare har en granskning av Teknikens Värld visat liknande siffror, och de stora kostnaderna börjar för de flesta märken efter fyra år. Ett serviceavtal kan mildra plågan, men är ofta inte tillgängligt på en äldre begagnad bil. 

Elbilsservice handlar till stor del om att kontrollera punkter som innerbelysning och signalhorn eller att ladduttaget inte är smutsigt. Ändå är den ofta lika dyr som service av en förbränningsmotorbil.

Elbilar behöver varken byten av motorolja eller oljefilter, väldigt lite annan reguljär service. Ändå kan servicen vara lika dyr eller nästan lika dyr som på en förbränningsbil hos många bilmärken. Att kolla spolarvätskan och att visuellt inspektera bromsarna, batteriet och elmotorn kan kosta dig 1000-lappar. Den mest konkreta åtgärden är ofta att kupéfiltret byts.

Biltillverkarna har lagt in servicekrav för att garantin ska gälla. Annars kanske återförsäljarna skulle gå under, då serviceintäkter är en mycket stor andel av affärsmodellen. 
– Det är väldigt kostsamt med tanke på vad man gör med bilarna, säger ekonomidoktorn Anders Parment till ViBilägare.