En av Ken Blocks mest extrema skapelser har precis sålts på auktion. Bilen är en brutal maskin med över 900 hästkrafter. Prislappen? Långt ifrån vad den en gång kostade att bygga.
Ken Block var en legend inom motorsport och bilkultur. Han är grundaren bakom Hoonigan och skaparen av de ikoniska Gymkhana-videorna, där han på ett fullständigt gränslöst sätt visade upp sin skicklighet bakom ratten. Hans extrema körstil där han driftade millimeter från hinder med rykande däck och vansinnig precision gjorde honom världsberömd. Tyvärr gick Ken Block bort i en snöskoterolycka 2023, men hans arv lever kvar genom de bilar han skapade och de filmer han lämnade efter sig.
Ett av de mest extrema fordon han rattade var “Hoonitruck”, en brutalt modifierad Ford F-150 från 1977. Bilen byggdes som en hyllning till den pickup Block lärde sig köra i, men hade väldigt lite gemensamt med originalet. Under skalet dolde sig ett specialbyggt chassi, en avancerad fyrhjulsdrift och en dubbelturbo-matad 3,5-liters EcoBoost V6 på hela 914 hästkrafter. Bilen designades för att göra det omöjliga möjligt – något den verkligen bevisade i Gymkhana 10, en av Blocks mest ambitiösa och spektakulära filmer. Nyligen såldes denna bilen på auktion.
Det var vid Barrett-Jackson-auktionen i Scottsdale i den amerikanska delstaten Arizona som Ken Blocks legendariska “Hoonitruck” auktionerades ut. Det var inte första gången den var till salu – tidigare hade den listats för 1,1 miljoner dollar. Men nu såldes den till sist för 990 000 dollar vilket motsvarar ungefär 10,3 miljoner kronor. Ett hisnande pris, men fortfarande långt under den uppskattade byggkostnaden på runt 16 miljoner kronor.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/02/282651_Front_3-4_Web.webp)
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.