Detta blir Volvos sista dieselbil – ställs ut på museum

Nu har Volvo Cars bestämt vilken bil som blir den allra sista dieseln från företaget. Den kommer att tillverkas i Göteborg – och ingen kund får köpa den.  
– Sista dieseln blir en XC90 som kommer att sparas i samlingarna, den kommer att tillverkas i Torslanda någon gång i mars, säger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst till Carup.

I oktober förra året gick Volvo Cars ut och meddelade att de snart tillverkar sin allra sista dieselbil. Enligt pressmeddelandeT skulle bilen tillverkas i början av 2024, nu visar det sig att det dröjer lite längre än vad vi trodde.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer, sade Jim Rowan, vd för Volvo Cars när beslutet tillkännagavs på NY Climate Week. 

Dieselbilarna fick dock leva några månader extra hos Volvo. Det visar sig nu att den allra sista dieseln inte rullar av bandet förrän i mars, även om det redan nu är omöjligt att beställa en dieselbil hos Volvo. Den allra sista dieselbilen kommer att tillverkas i Volvos fabrik i Torslanda. Det kommer att bli en Volvo XC90, uppger Volvo för Carup. Volvo kommer att behålla bilen i sina samlingar för att i framtiden kunna ställa ut den på nya World of Volvo. Kanske kommer den att ses som en historisk relik när vi besöker museet om 20 år? 

En Volvo XC90 tillverkad i Torslanda blir Volvo Cars allra sista dieselbil i mars.
En fyrcylindrig VEA-diesel från Aurobay i Skövde lär bli sist ut.

Volvo började med diesel 1979 med Volvo 244 GL D6 som hade en rak dieselsexa på 82 hästkrafter från Volkswagen. Volvo 850 TDI hade en femcylindrig diesel från Audi. Den första egenutvecklade dieselmotorn i Volvo kom först 2001 i Volvo V70, en femcylindrig commonrail-diesel. År 2013 kom de nya fyrcylindriga VEA-motorerna som lever kvar än idag. Den starkaste D5-motorn med dubbelturbo och Power Pulse har 235 hästkrafter och ett vridmoment på 480 Newtonmeter. 
LÄS MER: