Trafikverket hemligstämplar teoriprovets kuggfrågor. Men de avslöjar frågeområdena som flest blir underkända på.
Förra året blev 66 procent av alla som skrev teoriprovet för körkort underkända. Trafikverket har hemligstämplat provfrågorna. Men vi har fått ut vilka delar som flest kuggade på. Samtidigt vill Sveriges Trafikutbildares Riksförbund se en obligatorisk teoriutbildning för alla.
– Jag skulle vilja se en obligatorisk teoriutbildning för alla, säger Maria Stenman, ordförande för STR.
Hon ser en oroande utveckling kring hur dagens trafikskoleelever sköter sin körkortsutbildning.
– Det finns en annan kultur kring utbildning i dag, man laddar ner appar och chansar att man ska klara det, säger Maria Stenman.
Hon ser en tydlig tendens hur dagens körkortselever försöker komma undan teorilektionerna och skaffa sig körkortet på ett enklare sätt.
– De laddar ner appar och sitter hemma, sedan kommer de till provet och då är frågorna omformulerade och så blir det fel. En idé vore att man inför en obligatorisk teoriutbildning på en körskola, jag tror att det skulle kunna vända trenden, säger Maria Stenman
Trafikverket ansvarar för provets utformning. Men de exakta frågorna är hemliga. Om de läcker ut finns det stor risk för fusk.
– Däremot kan vi berätta vilka omården som flest körkortstagare underkänns på i det teoretiska kunskapsprovet. De här kapitlen och momenten är de med lägst godkännandegrad, säger Sofia Lindahl.
Områdena flest underkänns på i teoriprovet:
Trafikregler
- Stannande och parkering
- Korsande trafik och trafik i vägkorsning
- Möte och omkörning
Trafiksäkerhet
- Betydelsen av att köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
- Hur olika väglag och vägmiljöer påverkar förarbeteende och trafiksäkerhet
- Hur körning vid olika tidpunkter på dygnet påverkar trafiksäkerheten
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.