Volkswagen tvingas bygga om 2 200 svensksålda bilar av elbilarna ID.3 och ID.4 Batteriet måste tas loss från bilarna och sedan byts flera defekta batterimoduler. Bilarna måste stå flera dagar på verkstaden under åtgärden.
Vissa Volkswagen ID.3 och ID.4 har drabbats av problem med högvoltsbatteriet. Globalt handlar det om 10 000-tals bilar, men i Sverige är det 2200 bilar som är påverkade och som nu byggs om i två olika servicekampanjer.
– Volkswagen har två pågående serviceåtgärder när det gäller ID.3 och ID.4. I båda fallen handlar det om utbyte av batterimoduler, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige.
Åtgärden utförs ofta i samband med att bilarna lämnas in på service. Men då operationen är relativt omfattande kan bilen behöva stå 2-3 dagar på verkstaden. Batterilådan måste demonteras från bilen och sedan byts flera moduler ut i batteriet. Totalt har de flesta ID-bilar 12 batterimoduler. Ägarna uppmanas att inte ha mer än 30 procent laddning när bilen lämnas in på verkstaden, de erbjuds hyrbil när batterimodulerna byts ut.
Volkswagen har inte gått ut med de exakta tekniska orsakerna till felet, eller vad de kan få för konsekvenser för bilarna. Totalt är det 2200 bilar av över 26 500 ID-bilar som levererats i Sverige som är drabbade. Problemet ska yttra sig genom självurladdning som särskilt vintertid kan leda till högre förbrukning.
– I det ena fallet rör det sig om drygt 2000 ID.3 och ID.4 inom en begränsad tillverkningsperiod. I det andra fallet handlar det om cirka 200 bilar, även där ID.3 och ID.4. Ägarna kontaktas av våra verkstäder, säger Marcus Thomasfolk.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter