Risken att bli av med körkortet för fortkörning har minskat med 26 procent i år. Orsaken är att färre fartkontroller görs när covid-19-pandemin klingade av.
– Det är inte så att svenskarna blivit laglydigare. När det inte var några fotbollsmatcher, demonstrationer eller statsbesök under covid-19 hade vi mer resurser till trafikövervakning, säger kommissarie Erling Andersson, enhetschef för Nationella operativa avdelningen vid polisen, till Carup.
Återkallade körkortet har minskat kraftigt under första halvan av 2022. Transportstyrelsen tog beslut om 17 988 körkortsåterkallelser, jämfört med 22 476 återkallade körkort första halvåret 2021. Den stora anledningen är att polisen omhändertagit färre körkort efter fartkontroller. Polisen omhändertog 9902 körkort efter fortkörningar, att jämföra med 13 448 förra året. Men anledningen är varken att polisen blivit snällare eller att vi blivit mer laglydiga bakom ratten. Coronaåret 2021 var exceptionellt på många sätt, även för polisen.
– Covid-19 har påverkat samhället i alla delar, även oss såklart. Vi har inte gjort någon formell analys, men förra året var det inga fotbollsmatcher demonstrationer, statsbesök, inga offentliga tillställningar som kräver enorma resurser. De resurserna har vi kunnat kunnat använda till annat bland annat trafikövervakning. Därför hade vi jättehöga siffror förra året, i år är det mer normalt, säger Erling Andersson.
Totalt var det 94000 hastighetsöverträdelser som rapporterades första halvåret 2021, jämfört med 69 000 överträdelser hittills i år. 2019 som var ett normalår innan pandemin rapporterades 47 000 överträdelser och 2020 var det 66000 överträdelser. Flest åker fast vid laserkontroller, men de allra grövsta fartsyndarna tas med videobilar.
– Vi ligger på en högre nivå än innan pandemin. Regelefterlevnaden har inte blivit bättre. Medelhastigheten har minskat, men det beror på sänkta hastighetsgränser, säger Erling Andersson.
Fler rattonyktra har däremot tagits under 2022, det beror på att masskontrollerna har återinförts efter att ha legat nere under pandemin.Enligt polisens statistik kör 50 procent av alla förare för fort, bland yrkesförare är siffran 75 procent.
– Hastigheten är den största risken i trafiken. Bältesanvändningen är hög, över 90 procent, och rattnykterheten ligger på 99 procent. Det kan vara svårt att förstå, men om man ökar farten från 70 till 90 km/h i en modern bil så ökar risken för att dö. Vi klarar en frontalkrock i 70, men vid 90 så dör man. En fotgängare överlever en krock med en modern bil i 30 km/h, men man dör vid 50 km/h, säger Erling Andersson.
Borde polisen alltid ha lika stor resurser till trafikövervakning som ni hade under 2021?
– Frågan är hur mycket resurser det ska få ta, polisen har mycket annat att syssla med, visst skulle man kunna tilldela mer resurser, men då får annan verksamhet stå tillbaka.
Återkallade körkort första halvåret 2022
Återkallelseorsak | 2021 | 2022 |
---|---|---|
1) Rattfylleri eller drograttfylleri | 3114 | 3200 |
2) Smitning | 94 | 56 |
3) Flera mindre överträdelser | 678 | 856 |
4) En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning | 13448 | 9902 |
5) Opålitlighet i nykterhetshänseende | 602 | 521 |
6) Allmän brottslighet | 69 | 67 |
7) Medicinska skäl | 2915 | 2855 |
8) Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov | 2497 | 1677 |
9) Hinder fanns för utfärdande av körkort | 149 | 11 |
Samtliga | 22476 | 17988 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter