Därför stoppar körskolor Teslas nya bilar

Teslas bilar nobbas nu av körskolor. Orsaken är att nya modeller av Tesla saknar blinkersspak. 
– Jag testade Model 3, och märkte att jag tappade både fokus och riktning i rondeller. Det är inte direkt livsfarligt, men man riskerar att både köra på trottoarkanter och andra bilar om det är två körfält, säger Hansen Øyen på Harstads trafikskola i Norge till Motor.no.

Allt fler körskoleelever väljer att endast ta körkort med automatlåda. Det har gjort att många körskolor köper in fler bilar med automatlåda, och många har också börjat gå över till elbilar. Harstads trafikskola i Norge hade planerat att köpa in Teslas bilar – men väljer nu att avstå efter att märket slopat blinkersspaken på nya uppdaterade Model 3 och två andra modeller. 
– Många av mina kollegor har dagens Model Y som övningsbil, och de är nöjda med både bilen och servicen. Jag var verkligen inställd på en Tesla, säger Hansen Øyen till Motor.no.

Hittills har blinkersspaken tagits bort på tre av fyra Teslamodeller: Model 3, Model S och Model X. Istället blinkar föraren med två knappar som sitter i ratten. Model Y har än så länge blinkersspak, men snart kommer en uppdaterad version som sägs sakna blinkersspak. Enligt körläraren Hansen Øyen riskerar oerfarna körskoleelever att köra på både trottoarkanter och andra bilister när det är två körfält i rondeller.

Tre av fyra nya Teslamodeller saknar blinkersspak, något som fått körlärare att gå i taket.

Hansen Øyen tog upp frågan i ett norskt forum med 3000 körlärare, där nästan alla var kritiska till att blinkerrspaken ersatts med knappar i ratten. Framförallt är knapparna i ratten svåra att använda i rondeller. Om en elev skulle misslyckas med att blinka ut från en rondell med en Tesla så skulle de kuggas av Statens Vegvesen i Norge. 

– Det är lika avgörande att blinka ut ur en rondell på ett körprov, som när man kör i trafiken. Att inte kunna ge tecken, för att bidra till att kunna interagera med andra trafikanter för säker körning för alla, är inte tillfredsställande. Det kan vara en grund för farliga trafiksituationer, och kan bötfällas som ett brott mot trafikreglerna, säger Lars-Inge Haslie, senior rådgivare på Statens Vegvesen till Motor.no.
LÄS MER: