Därför måste vi stoppa enorma elbilsexporten

Nej, svenska elbilar gör faktiskt inte lika stor nytta i andra europeiska länder. Dessutom har vi betalat närmare 15 miljarder kronor i klimatbonus till elbilar som i många fall går på export. Om bilarna lämnar landet riskerar vi dessutom klimatböter till EU. Därför måste bilbranschen börja ta större ansvar för att sälja sina begagnade elbilar i Sverige.

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Min krönika om att begagnade elbilar i Sverige har blivit så svårsålda här hemma att de istället går på export har väckt stort engagemang och många reaktioner. Jag har fått väldigt många mejl som säger samma sak: Du tänker fel och det spelar ingen roll vart svenska elbilar hamnar, de gör lika stor klimatnytta överallt. Dessutom säljs fler nya elbilar om vi exporterar bort de gamla, så exporten är bara bra menar många. 

Tyvärr stämmer inte resonemanget, elbilarna behövs bäst i Sverige av flera skäl. Därför måste vi göra mer för att de begagnade elbilarna ska stanna här. För det första är elbilar i Sverige klimatsmartare än i nästan alla andra länder. Svensk elmix är en av Europas allra renaste, vilket gör att elbilarna faktiskt gör störst klimatnytta här. Under förra året tillverkades elen i EU till 33 procent av fossila källor, motsvarande siffra för Sverige var mindre än två procent. I Sverige är elbilen nästan utsläppsfri vid körning, det är den inte i övriga Europa.

Dessutom har skattebetalare och bilister i Sverige betalat närmare 15 miljarder kronor i klimatbonus till elbilar och laddhybrider för att fler ska köpa dem. Det är pengar som kommer från bensin- och dieselbilister som köpt malusbilar och även från övriga skattebetalare. Att sedan skicka bilarna utomlands efter att någon fått privatleasa dem billigt i tre år är ett enormt slöseri med pengar från svenska skattebetalare. 

Efter att Sverige chocksänkte reduktionsplikten riskerar vi dryga klimatböter från EU eftersom vi troligen inte kommer att klara våra utsläppsmål. Hoppet till att klara klimatmålen står nu bland annat till fler elbilar. Skickar vi bort många av våra begagnade elbilar till andra EU-länder blir det mer sannolikt med klimatböter. 

Därför måste bilbranschen göra mer för att lyfta de begagnade elbilarna. Jag tycker inte att det håller att säga som Volkswagen att de bara säljer iväg bilarna och inte har något ansvar. Tar man inte större ansvar ekar klimatlöftena för nya bilar tomt:
”Volkswagen Group Sverige exporterar inte några bilar, i de fall sånt förekommer så sker det från säljande parter. När det gäller just ID.3 kan man generellt konstatera att en större mängd ID.3 återlämnades efter avslutade leasingperioder under 2023. Samtidigt är det ett faktum att den svaga svenska kronan gjort bilar på vår marknad särskilt attraktiva för en del andra länder.”, förklarar biljätten den extrema exportandelen av deras ID.3-bilar.

Det görs otroligt mycket reklam för att vi ska köpa nya elbilar, då går det inte bara att lättvindigt skicka i väg de begagnade elbilarna. Jag tycker det är ett ohållbart slit-och-släng-tänk. Glöm inte att en ny elbil inte är klimatsmartare än en bensinbil innan den rullat 5000 mil, om den laddas med ren svensk el. Det är hög tid att bilbranschen tar ansvar för att bilarna stannar i Sverige. Börja kampanja för begagnade elbilar! 
Det finns väldigt mycket att göra med olika försäljningsformer och batterigarantier för att trygga köparna. Sedan måste det även bli lättare för de som inte bor i villa att ladda sin elbil billigt och enkelt. 
LÄS MER: