Nya elbilen Zeekr 007 har designats och utvecklats i Sverige. Nu kan Carup avslöja att bilen löper stor risk att stoppas – om James Bond inte har gett sitt tillstånd till namnet. Tidigare har 007-cigaretter förbjudits av svensk domstol för renommésnyltning.
– Vi undersöker detta och återkommer snart, uppger Zeekrs PR-avdelning för Carup.
Zeekr är Geelys nya elbilsmärke som satsar hårt på att bli ett stort bilmärke inom elbilar. Systermärket till Volvo har redan lanserat de tre elbilarna 001, X och 009. Nu ska sju nya elbilar presenteras på bara 36 månader och det finns uppgifter om börsintroduktion. Zeekr har nu dragit täcket av sin senaste modell som är utvecklad och designad i Göteborg. Namnet är Zeekr 007.
I den första reklamfilmen för Zeekr 007 förekommer tydliga referenser till James Bond. Inledningen av filmen innehåller precis som i introt till James Bond-filmerna en pistolpipa. Carup kan nu avslöja att Zeekr lanserar sin nya modell utan att ha en gällande varumärkesregistrering för 007 i Europa. Bolaget har inte kommunicerat att de har något samarbete med James Bond.
En varumärkesjurist uppger för Carup att det kan bli legala problem med varumärket 007 – om det inte finns ett samarbete eller licensavtal med James Bond. Det finns idag ingen, förutom bolaget Danjaq som är rättighetsinnehavare av varumärkena James Bond och 007, som har fått registrera varumärket 007 i någon form i Europa. Även om 007 inte är registrerat i varumärkesklass 12 som bilmodell är chansen att någon annan får registrera varumärket mycket liten, uppger juristen som inte vill ha sitt namn i artikeln.
Vid ett välkänt och uppmärksammat fall i den svenska Patentbesvärsrätten 2016 stoppades cigarettmärket 007, trots att det först godkänts av svenska PRV. Trots att James Bond / Danjaq inte registrerat 007 som cigarettmärke i Sverige ansågs varumärket 007 vara så känt att det även omfattar andra områden än filmer.
– Danjaq har anfört att kännetecknet 007 används frekvent i samtliga 23 filmer om James Bond samt är intimt kopplat till såväl karaktären James Bond som till filmerna och all försäljning och marknadsföring av olika produkter som sker i anslutning till dessa. Danjaq har särskilt framhållit att kännetecknet även har varit föremål för en omfattande marknadsföring i samband med olika produktslag sedan 1962 med anledning av den omfattade licensiering av varumärket som har skett till bolag inom olika branscher, skrev Patentbesvärsrätten i sin dom.
Patentbesvärsrätten förbjöd i sin dom enhälligt företaget Finanskonsult att använda varumärket 007 för cigaretter. Med stor sannolikhet skulle en bilmodell som heter 007 bedömas på samma sätt.
– Den fördel som blir resultatet av att tredje man använder ett kännetecken som liknar ett känt varumärke ska anses som en otilllbörlig fördel av varumärkets särskiljningsförmåga eller renommé, när tredje man genom denna användning försöker placera sig i det kända varumärkets kölvatten för att dra fördel av dess attraktionsförmåga, anseende och prestige samt, utan att betala någon ekonomisk ersättning, utnyttja den kommersiella ansträngning som varumärkesinnehavaren gjort för att skapa och befästa bilden av varumärket (se EU-domstolens dom i mål L’Oréal m.fl., C-487/07, EU:C:2009:378, punkt 50), skrev Patentbesvärsrätten i domskälen.
Kanske har Zeekr ett samarbete med James Bond som vi inte känner till? Det kan i så fall förklara det äventyrliga modellnamnet. Men det är inget bilmärket uppger när Carup ställer frågor om namnet.
– Vi undersöker detta och återkommer snart, svarar Zeekr, men de har ännu inte återkommit med fler detaljer. Carup har även sökt Danjaq för en kommentar.
Om modellnamnet skulle stoppas är det inte första gången det händer i bilvärlden. Peugeot stoppade på 1960-talet Porsche från att döpa sin nya modell till 901. Men det nya namnet 911 blev nog nästan bättre.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter