Panikslagna ägare till Tesla Cybertruck har upptäckt rost på sina nya bilar. Nyheten har gått runt som en löpeld i världspressen. Men nu tror sig en youtube ha funnit den verkliga anledningen till rostfläckarna.
Ägare till Tesla Cybertruck har hittat små bruna fläckar på sina bilar efter bara ett par dagars körning i regn. Bilen saknar lackering och den rostfria plåten är helt exponerad för naturens element. Ägarnas oro för att det är rost blev snabbt en världsnyhet och de små fläckarna har blivit omskrivna i 1000-tals tidningsartiklar.
Nu har Justin Demaree med Youtube-kanalen Bearded Tesla Guy forskat vidare om rostproblemen och specialgranskat en bil. Är det verkligen riktigt rost? På filmen visar han upp en Tesla Cybertruck som har små brun-orange prickar över hela bilen. Men med stor sannolikhet är det inte själva plåten som rostar, utan det handlar om flygrost. Det rostfria materialet är mer benäget att reagera med så kallad flygrost än vanlig lackerad bilplåt.
– Jag menar att de här fläckarna är precis överallt och naturligtvis blir en rationell person bli ganska orolig över detta på en ny lastbil för 100 000 dollar. Men de goda nyheterna är att det är inte materialet i sig som rostar, vad som händer är att det troligen är rostdamm och partiklar som lossnar i miljön som lastbilen befinner sig i och som landar på ytan av Cybertruck, säger Justin Damaree.
Partiklarna som orsakar rosten och sätter sig på bilen kan till exempel komma från dubbdäck, från metallslipning eller från järnvägsspår. Rostfritt stål är mer poröst än vanlig stålplåt och materialets porer kommer göra att det ser ut som det rostar. Men det går att polera bort med enkla medel. Ett sätt att göra rent bilen är att använda medel för rostfria diskbänkar.
– Det kommer att finnas produkter som varje Cybertruck-ägare kommer att ha i sin frunk och använda på bilen.
Även Teslas Cybertruck-ingenjör Wes Morrill delade videon på X och påpekar att den är ett ”bra mytstopp”. Elon Musk kommenterade påståendet med ett ”Ja”.
– Fördelen med Cybertruck är att du kan ta bort en repa genom att polera metallen även om den är superdjup, med tillräcklig ansträngning kan du ta bort den och få en fabriksfinish. Typisk klarlack är högst 50 mikron tjock så en repa djupare än så kan inte fixas utan ommålning, skriver Teslas Wes Morrill.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter