Därför blev ”billiga” elbilen så dyr i Sverige

Riktigt billiga elbilar ser ut att dröja. Franskt löfte gick om intet i Sverige. Därför blev nya billiga elbilen Renault 5 dyrare än väntat. 
– Man kommer behöva sänka priset under året, tror experten Ronny Svensson. 

Årets bil i Europa, Renault 5 släpps snart i Sverige. Men prislappen får många att reagera. Förra året talade biltillverkaren om en ny och modern elbil för urbant bruk till ett pris på 25 000 euro. Men i Sverige kommer den att bli betydligt dyrare än så.
– Ja, 349 900 kronor för modellen med det minsta batteriet. Man gick ut med en grundversion från Frankrike, men det visste vi från början att det inte skulle gå i Sverige, säger Karin Lyrborn, presschef för Renault i Sverige. 

Den enklaste versionen finns med ett batteri som enligt tillverkaren går 31 mil. Fälgarna är av plåt istället för av aluminium och bilen har en mindre skärm. Modellen med större batteri och går loss på 399 900 kronor. Men Renault i Sverige håller inte med om att bilen är dyr. Istället tycker man att det är en rimlig prisnivå för den nya och hyllade elbilen som vann Årets Bil 2025.
– Vi håller fast vid de här priserna. Det är en eftertraktad bil och det är många som har väntat på den, svarar Karin Lyrborn.

Bilköparexperten Ronny Svensson skakar på huvudet. Han tittar i kristallkulan och ser att priset kommer att rasa under året, allra helst efter sommaren. 
– De kommer att tvingas sänka priset för att sälja fler elbilar. Annars riskerar Renault väldigt höga böter nu när EU:s utsläppsregler har trätt i kraft. De hoppas kunna få iväg ett antal till det här priset, sedan under året kommer man att sänka den med ungefär 80 000 kronor, säger Ronny Svensson.

Men Renault tillbakavisar att man skulle behöva sätta röda prislappar på sin nya elbil. Enligt dem är intresset väldigt stort. Bilen går att privatleasa från 3 290 kronor per månad vilket framstår som ett fynd i förhållande till priset för att köpa den. 
– Det är ett otroligt sug efter den. Vi har redan 700 förbeställningar och många som vill ha den första bilen. I första hand tror vi mycket på privatleasing, där finns det ett intresse. Det är en bil för urbana förhållanden, säger Karin Lyrborn. 

Enligt bilexperten kommer flera bilmärken att tvingas rea ut sina elbilar under årets andra halvår. Säljer inte tillverkarna tillräckligt många bilar hotar dryga böter från EU. Om experten får rätt kan konsumenterna göra fynd om de har lite is i magen. 
– Vi kommer att se fler bilmärken som sänker priserna på sina elbilar under året. Om man väntar får man ett bättre pris, säger Ronny Svensson.

Han och många andra vill att politikerna ska vakna upp. För att elbilarna ska få en större spridning krävs subventioner, framförallt på mindre billigare elbilar.
– Jag tror att vi kan få se ett liknande stöd i Sverige som man har i Frankrike. Där staten subventionerar billiga elbilar till de som har en lägre inkomst så att de kan få ett lägre leasingavtal, säger Ronny Svensson.  
LÄS MER: