Dammsugarmiljardären James Dyson plöjde ner sex miljarder kronor på sin dröm.
En elektrisk suv som skulle gå 96,5 mil på en laddning.
Men det bidde bara en tumme – en enda prototypbil.
– Det är en enorm sorg och besvikelse. Vi försökte men det misslyckades, livet är inte lätt, säger James Dyson till Sunday Times.
Dammsugarmiljardären James Dyson hade kunnat vara Europas Elon Musk med en ny elbil som utklassar Tesla. Men projektet havererade och Dyson tvingades dra ur sladden – efter att ha satsat sex miljarder kronor. Nu visar han upp bilder på bilen för första gången och berättar om tidernas dyraste prototyp för Sunday Times.
Under flera år hade dammsugarjätten Dyson utvecklat bilen med kodnamn ”N526”. Bilen vägde 2,6 ton, kunde frakta sju personer och toppade 200 km/h Räckvidden var hela 96,5 mil. Prestanda som på vissa sätt ställde Tesla Model X i skamvrån.
Allt möjliggjordes av solid-state-batterier som Dyson sökt patent på. De skulle ha prestanda som var helt överlägsna dagens lithiumjonbatterier. Bilen hade dessutom en instrumentpanel som fick Tesla att verka gammalmodig: Ett hologram som flyter framför ansiktet.
Nu visar James Dyson upp prototypen som tidigare bara en handfull ingenjörer i Storbritannien har fått se. Och det är en bil med modern och funktionell design, som mycket väl hade kunnat vinna bilköparnas gunst.
Som mest arbetade 600 ingenjörer med bilen, de har nu återgått till att utveckla dammsugare. Bilen skulle ha kostat cirka 1,8 miljoner kronor bara för att få Dyson att gå runt. Det var en av anledningar till att bilen lades ner, det hade helt enkelt inte gått att tjäna pengar på tillverkningen.
Om någon annan biltillverkare är intresserade av solid-state-batterierna är de välkomna att kontakta James Dyson.
Motgången drabbar dock ingen fattig: Dyson anses vara Storbritanniens rikaste person med en förmögenhet på cirka 200 miljarder kronor.
Maths Nilsson är grundare av Carup.