Corvettedrömmen slutade med dyr verkstadsnota. Nu fälls bilhandlaren av Allmänna reklamationsnämnden.
– I annonsen stod det att bilen var ytterst välvårdad och nyservad, skriver bilägaren till ARN.
En man från Finland hittade sin drömbil i en svensk annons. Det var en Corvette från 1984 för under 100 000 kronor. Han hörde av sig till firman och de lovade honom en perfekt bil. Förutom att hastighetsmätaren inte fungerade.
– På vägen hem till Pirkkala upptäckte han att motorn gick dåligt. Han kontaktade säljaren som sade att bensinen förmodligen var dålig. Han tankade bilen men motorn gick sämre och stoppade många gånger, skriver han i anmälan.
Mannen upptäckte snart att det läckte olja. Han anmälde detta till bilhandlaren och lämnade sedan in bilen på en lokal verkstad
– Verkstaden reparerade bilen vilket kostade 299 euro. Oljeläckan kom från automatväxellådan. Medan verkstaden reparerar växellådan upptäcktes metallspån i växellådans oljetråg och ett kugghjul fattades vilket gjorde att hastighetsmätaren inte fungerade, skriver han i anmälan.
Då gjorde han en ny reklamation till firman. Men bilhandlaren ställde sig kallsinnig till hans krav att stå för reparationen. Istället ville man köpa tillbaka bilen.
– Bilen såldes den 21 september 2024 och var nybesiktigad samma dag. Det fanns inget fel med växellådan eller något oljeläckage. Oljeläckage kan uppstå eftersom bilen är 40 år gammal, svarar bilhandlaren.
Istället menar de att växellådan måste gått sönder medan kunden använde bilen. De påstår också att den finska verkstaden som upptäckte felet inte har hört av sig till dem.
– Han har fortsatt att köra bilen med läckaget. Bilderna från växellådan visar inte fel på växellåda utan endast en smutsig 40-årig växellåda. Företaget har inte mottagit någon felsökning från verkstaden eller kostnadsförslag.
Kunden hade en bra förklaring till detta. Han ville väldigt gärna ha den här bilen, men då skulle växellådan fungera.
– Han lät bilen stå över vintern och körde den till verkstaden den andra april då han reparerade växellådan för 2 538 euro. Han hade endast kört 80 mil.
Allmänna reklamationsnämnden tittade på båda parters inlagor. Man kom snabbt fram till Konsumentköplagen är tillämplig.
– Av utredningen framgår att bilen har en defekt växellåda, vilket utgör ett köprättsligt fel. Felet visade sig kort efter köpet och bilhandlaren har inte gett in någon bevisning som motbevisar att det är ursprungligt, skriver ARN i sitt beslut.
Nämnden kommer därför fram till att bilhandlaren ska ersätta sin finska kund med 30 000 kronor för kostnaden av reparationen av växellådan.
Foto stora bilden ovan: Vauxford/Wikipedia
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.