Chockökning – därför spricker din vindruta oftare

På tre år har skadekostnaden för att byta rutor i Sverige chockökat med 880 miljoner kronor. Många bilister upplever att stenskotten blir fler. Bakom skadeexplosionen finns flera förklaringar.

Kostnaderna för stenskott och trasiga bilglas skenar i väg. Skadekostnaden för glasrutor ökade med 10 procent senaste året, men på tre år är ökningen 39 procent. I pengar räknat 880 miljoner till 3124 miljoner kronor, enligt Svensk Försäkring. Många bilister upplever att de moderna glasrutorna tenderar att gå sönder oftare.

Dessutom har det blivit allt dyrare att byta dem, även om de flesta skadorna går på försäkringen. Men det driver i sin tur på premierna.
– Nuförtiden är rutorna dyrare och det sitter ibland också en kamera vid backspegeln som behöver kalibreras när man byter glas. Men det stämmer att kostnaderna fortsätter att öka, säger Carl Erik Stjernvall, teknisk expert på bilistorganisationen M Sverige.

Här byts en bilruta på en Tesla Model X hos Ryds Bilglas. Moderna bilar har sensorer i vindrutan som gör bytet dyrare än tidigare.

En teori om varför moderna bilglas verkar gå sönder oftare har med rutornas fastsättning att göra. Med den moderna tekniken blir rutan mer stum och en bärande del som stagar upp karossen.
– Om vi backar tillbaka till 1970-talet var rutan fastsatt med en gummilist. Numera limmas den fast och blir en del av karossen, säger Carl Erik Stjernvall.

Anledningen till att bilglas lättare går sönder kan ha många anledningar. Kanske ligger lösningen vid en kombination av förändrade förutsättningar i trafiken.
– Vi har funderat en del på detta. Det finns en teori om att man använder kantigare grus vid halkbekämpningen nuförtiden. Det kan vara en anledning att den här kantigare fraktionen lättare gör hål på glaset, säger Carl Erik Stjernvall.

Carl-Erik Stjernvall från M Sverige.

När frågan ställdes till Vi Bilägare nyligen trodde deras expert att många stenskott beror på hastiga omkörningar. Med de moderna däcken fastnar gruset lättare och vid hastiga accelerationer lossnar grus och slår upp mot medtrafikanternas rutor.
– En annan sak som också kan ha en avgörande betydelse är att det inte finns några stänkskydd längre, säger Carl Erik Stjernvall.

Ett stenskott kanske knappt syns. Men har det väl satt sig så går det inte att få bort. Dessutom kan det spricka upp av plötsliga förändringar.
– När det sedan kommer in fukt i stenskottet och det blir temperaturförändringar spricker det lättare. Föreställ dig en kall vinterdag och man sätter på värmen i bilen, då blir det plötslig förändring, säger Carl Erik Stjernvall.

Han har ett bra tips till alla bilägare som bekymrar sig över stenskott. Många försäkringsbolag har gratis reparation innan rutan spruckit om du fått ett stenskott. I väntan på det finns det ett knep som kan hindra att rutan spricker.
– Det finns ett så kallat stenskottsplåster, en del försäkringsbolag skickar ut dessa utan kostnad, det kan vara bra att fundera på, säger Carl Erik Stjernvall.
LÄS MER: