Chocken: Nytt batteri till hybridbil kostar 355 000

Ett trasigt hybridbatteri på 1,7 kWh kostade 355 000 kronor att byta ut. Ett pris som gör batteriet dyrare än de billigaste nya elbilarna. Det pyttelilla hybridbatteriet är nästan 26 gånger mindre än vad Sveriges billigaste elbil är utrustad med. 

När det kommer till elbilar kan det kosta en del att byta ut trasiga batterier. Men de är ofta större varianter där Volvo EX30 har ett batteri på 51 kWh till exempel. Därtill är det väldigt ovanligt att behöva byta batteriet. Men hybridbilar har också batterier, men de är betydligt mindre. Det verkar dock inte göra någon skillnad i priset. Något en Range Rover Hybrid-ägare bittert fick erfara.

Exemplaret tillverkades 2015 och kom utrustad med ett batteri på 1,7 kWh. Den hade totalt rullats 18000 mil, när batteriet i Range Rover dog helt. Ägaren skickade då in bilen till verkstaden som då räknade ut att det skulle kosta 355 000 kronor att byta ut det trasiga hybridbatteriet. 

En kostnad som gör det dyrare att byta batteriet än vad de billigaste elbilarna kostar i dag. En helt ny Citroën ë-C3 med max utrustning kostar 344 990 kronor. Med den modellen får du ett batteri på 44 kWh som är nästan 26 gånger större än hybridbatteriet på 1,7 kWh. 

Enligt franska satjen Frandroit lider många hybridbatterier av samma problem. De är ofta alldeles för små och blir överbelastade på grund av detta. Designen skiljer sig också från elbilsbatterier som ska klara av flera hundra tusen kilometer. Något som inte riktigt stämmer överens med hybridbatterier. 

Dessutom kan det vara svårt att upptäcka ifall ett hybridbatteri är trasigt då alla celler i det inte övervakas. Därför är det enda sättet att se ifall något skulle vara fel genom att se hur den elektriska räckvidden ser ut.
LÄS MER: