Redan idag har många husbilar 15 000-40 000 kronor i årlig fordonsskatt. Nu ska skatten dubblas eller tredubblas.
Införandet av bonus-malus har slagit hårt mot de som har en nyare husbil. Skatten ligger oftast på långt över 20 000 kronor, för större husbilar kan det kosta 40 000 kronor per år. Som om det inte vore nog kommer den nu att dubblas eller tredubblas för många husbilsägare, uppger Husbil & Husvagn.
Orsaken är att beräkningsgrunden för skatten ska göras om. Koldoxidutsläppen hos husbilar beräknas med den gamla NEDC-formeln. Personbilar har bytt beräkningsmodell sedan flera år tillbaka, men inte husbilar. När Transportstyrelsen byter till WLTP-körcykeln blir de beräknade utsläppen i många fall mer än dubbelt så höga. Därmed kan skatten dubblas eller tredubblas, enligt Husbil & Husvagn och Vi Bilägare.
– Fordonsskatten för husbilar går inte obemärkt förbi, det blir rätt mycket på dem med bonus-malus dessutom. Jag förstår att de reagerar. Men min uppfattning är att ska man göra något är det bättre att ändra lagen än att ha ett beräkningsvärde som inte stämmer med andra, säger Jonny Geidne, utredare på Transportstyrelsen, till Vi Bilägare.
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har sagt att ändringen “inte får ha några oönskade, negativa, konsekvenser för branschen och husbilsägarna”, eftersom de kan ställa av sin husbil när den inte används. Men branschen håller inte med och kräver att skatterna ska normaliseras.
– Vi är inne på myndigheternas arbete, som finansminister kan jag inte lägga mig i. För regeringen är det viktigt att det inte får oönskade effekter framöver, så jag följer frågan noga framöver, säger Elisabeth Svantesson under en riksdagsdebatt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter