CarUp kan avslöja att Volvo stoppar alla dieselmotorer till en av Sveriges mest sålda bilmodeller.
Sedan i sommar går det inte längre att beställa succébilen med diesel.
– Volvo Cars har som strategi att minska fokus på dieselmotorer för att ersätta dem med bensindrivna bilar med hybridiserade drivlinor och renodlade elbilar, säger Karin Wik, presschef för Volvo i Sverige till CarUp.
Volvo XC40 är en av Sveriges mest sålda bilmodeller och hittills i år är den Sveriges fjärde mest sålda bil med 5211 bilar. I juli gick XC40 om XC60 som världens mest sålda Volvomodell. Tidigare var det populärt att välja någon av Volvos fyrcylindriga dieselturbomotorer till modellen. Av 20 000 sålda XC40-bilar i Sverige är mer än 9000 utrustade med dieselmotor.
CarUp kan avslöja att Volvo nu stoppat möjligheten att beställa bilen med den populära dieselmotorn i Sverige. Sedan någon månad tillbaka går det bara att beställa bilen med bensinmotor, som mildhybrid eller som laddhybrid. Övriga Volvomodeller går än så länge att beställa med diesel, men på XC40 är dieslarna helt nerlagda. Uppgifterna bekräftas av Volvo.
– Ja, det stämmer. Volvo Cars har som strategi att minska fokus på dieselmotorer för att ersätta dem med bensindrivna bilar med hybridiserade drivlinor och renodlade elbilar, och det här är ett steg i den riktningen, säger Karin Wik på Volvo Cars i Sverige.
Bilspekulanter som vill ha en ny Volvo XC40 med dieselmotor får vara snabba. Det kan fortfarande finnas dieslar kvar ute hos handlarna.
– Den som vill kan fortfarande att köpa bilen med dieselmotor från våra nybilslager men det går inte att lägga en ny order.
Enligt vad CarUp erfar är detta bara början. Dieselmotorer kommer inom kort att försvinna från fler Volvomodeller. En utveckling som redan inletts i vissa länder. Till exempel säljs inte någon av Volvos modeller längre med dieselmotor i Nederländerna. Redan förra året gick vd:n Håkan Samuelsson ut med att Volvo nu slutat att utveckla sina dieselmotorer.
– Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer, sade han till tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Andra bilmärken tror dock att dieselmotorn kan ha en framtid. Såväl BMW, Audi som Volkswagen har nyligen gått ut och bekräftat att utvecklingen fortsätter och att motorerna ska produceras under lång tid framåt.
– Dieselmotorn kommer att behövas för förare som åker långt, säger Audis utvecklingschef Hans-Joachim Rothenpieler.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter