En Saab 900 Aero Turbo 16 från 1987 med bara 2901 mil på mätaren har utlöst en smått hysterisk budstrid på auktion. Saaben är redan uppe i över 400 000 kronor.
– Förvånad över att det dyker upp en så bra bil i detta mycket fina skick, säger värderingsmannen Nisse Brandt på Bilwebauctions.
Saab 900 Aero var bland det häftigaste i bilväg som tillverkades i Sverige på 1980-talet. Modellen lanserades 1984 och var den första som hade Saabs nya 16-ventilade turbomotor på hela 175 hästkrafter. Dessutom satt ett kjolpaket på bilen, något som var högsta mode på 80-talet.
De senaste åren har 80- och 90-talsbilar från Saab och Volvo blivit allt hetare hos samlarna. Flera välbevarade bilar som knappts har körts genom åren har dykt upp på auktion och gått för 100 000-tals kronor. Förra månaden såldes en Volvo 940 för 300 000 kronor.
Saaben som bara har 2901 mil på mätaren har redan utlöst en budstrid på autkionen. Med ett par dagar kvar innan auktionen stänger är bilen redan uppe i över 400 000 kronor, och förutsättningar finns för att Saaben kan gå för alla tiders rekordpris. Nyligen såldes en fabriksny Saab V4 för 500 000 kronor.
– En otroligt fin och välvårdad Saab Aero som endast rullat 2901 mil. Nuvarande ägare köpte den ny. Det medföljer mycket dokumentation. En sådan här fin, orörd bil går inte att leta fram, skriver Bilwebauctions värderingsman Nisse Brandt.
Bilen har bara haft en ägare som vårdat den i alla år sedan 1987. Den bedöms gå för mellan 200 000 och 250 000 kronor på auktionen, men det torde vara en försiktig bedömning. Enligt beskrivningen är den mest körd på sommaren och helt i originalskick bortsett från tre extra mätare för yttertemperatur, oljetryck och oljetemperatur. Vinterdäcken som köptes 1987 följer med bilen och är oanvända.
– Allt fungerar. Den luktar nybil, ser ny ut och är i ett otroligt fint skick.
Saab 900 Aero T16 har 175 hästkrafter och prestandan var respektingivande på 80-talet. Bilen toppar 210 km/h och gjorde 0-100 km/h på 8,7 sekunder. När Sverige införde katalysatorrening 1988 sänktes effekten till 160 hästkrafter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter