Transportstyrelsens kritiserade testmetod fortsätter skörda offer. Teresa förlorade jobbet och körkortet efter läkarens missar.
– Jag som busschaufför måste blåsa i alkolåset flera gånger om dagen, säger Teresa Kempe.
Carup berättade om Susanna Lindh som förlorat sitt körkort efter ett PETh-test. Nu uppdagas ett nytt fall. Teresa Kempe arbetar som busschaufför och börjar dagen med att blåsa i ett alkolås. Teresa har aldrig haft någon i anmärkning i blåskontrollen och hennes arbetsgivare intygar att hon skött arbetet perfekt.
Ändå drog Transportstyrelsen in hennes körkort efter ett omdiskuterat PETh-test.
– I slutet av februari behövde jag förnya min ADHD-medicin. Men istället för ny medicin kom ett brev från Transportstyrelsen att man överväger att dra in mitt körkort eftersom läkaren har gjort en orosanmälan på mig, säger Teresa Kempe.

Beskedet var en katastrof. Men så fort hon hämtat sig märkte Teresa att läkaren hade gjort en ett misstag.
– Jag insåg lite senare att läkaren hade bara gjort PETh-prover och inte det obligatoriska CDT-testet. Jag påkallade detta för honom och han skrev till Transportstyrelsen att det behövdes mer tid för provtagning. Ändå drog de in mitt körkort, säger Teresa Kempe.
Hon får stöd från tunga experter. PETh används av Transportstyrelsen trots att deras egna regler kräver de erkända CDT- och GT-testerna.
– PEth-testerna är inte vetenskapligt bevisade att det finns samvariation. De är osäkra eftersom man inte vet hur andra faktorer påverkar. Det har visat sig att människor med samma alkoholkonsumtion får helt olika värden, säger experten Lena Nerhagen.
Lena Nerhagen har arbetat med medicinsk forskning vid Statens väg- och transportforskningsinstitut. Lena reagerar starkt på hur Transportstyrelsen använder sig av de ifrågasatta testmetoderna
– Mina testresultat för CDT- och GT-proverna har varit inom gränsvärdena. Ändå lyssnar de inte på detta. Jag har talat med min läkare som säger att PEth kan vara missvisande, allra helst eftersom jag har gastric bypass opererad, säger Teresa Kempe.
Hon är inte den enda som fått tillvaron sönderslagen efter ett vanligt läkarbesök. Socialstyrelsen har ingen aning om hur många tester som görs i vården. Där rapporterar anställda att de tas rutinmässigt numera. Samtidigt har Transportstyrelsen informerat sjukvården om att PETh-test med för höga värden ska rapporteras till dem.
– Detta innebär att personer som inte har en hög alkoholkonsumtion kan förlora körkortet om endast PETh och detta gränsvärde används som bedömningsgrund, säger Lena Nerhagen.
Transportstyrelsens medicinskt ansvariga är överläkare Witold Pisarek. Han försvarar myndighetens användning av de här testerna.
– Det är sant att PETh inte kan slå fast en exakt mängd konsumerad alkohol men värdena över 0,3 mikromol motsvarar en hög och skadlig alkoholkonsumtion under en period om en till några veckor, säger han.
Witold Pisarek tycker att PETh räcker väl för att bedöma om en person inte är lämplig att köra bil.
– PETh är en tillförlitlig och etablerad alkoholmarkör i hälso- och sjukvården som upptäcktes i början av 1980-talet. Under 2013 utarbetade en expertgrupp för läkemedel och toxikologi i Sverige ett förslag om nationell harmonisering av PEth-mätning och gemensamma svarsrutiner vid bedömning av testresultat, säger Witold Pisarek.
Men han får kritik från en kollega. I Malmö har ST-läkaren Tor Stålhammar satt sig in i flera fall. Han är kritisk på hur man använder PETh.
– PETh är ett mycket tillförlitligt test för att fastställa om någon har konsumerat alkohol nyligen. Däremot ger det inte någon exakt information om mängden alkohol eller tidpunkten för intaget. PETh speglar framför allt alkoholkonsumtionen under den senaste tiden, snarare än ett genomsnitt över 2–6 veckor, säger läkaren Tor Stålhammar.
Han förklarar problemet med PETh.
– Det beskrivs att PEth-värden över 0,3 µmol/L indikerar “överkonsumtion” av alkohol. Det påpekas dock tydligt att PETh-resultat inte är tillräckliga för att ställa en diagnos. Detta stöds av flera studier: det finns stora individuella variationer i hur mycket alkohol som krävs för att ge ett förhöjt PETh-värde. Vissa individer får höga värden av låg konsumtion, medan andra måste dricka betydligt mer för att uppnå samma nivå, säger läkaren Tor Stålhammar.
Transportstyrelsen bryter mot Socialstyrelsens riktlinjer. Trots detta fortsätter oskyldiga att drabbas.
– Socialstyrelsen är tydliga, PETh kan inte användas ensamt för att ställa diagnos om vare sig beroende, missbruk eller skadligt bruk av alkohol som inte är tillfälligt. I stället rekommenderas intervjubaserade diagnostiska verktyg, säger Tor Stålhammar.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.