Bugattis W16 dödsdömd: ”Dags att ta nästa steg”

Bugattis ikoniska W16-motor är dödsdömd. Nu bekräftar Mate Rimac att motorn komme att läggas ner. 
– Toppen av toppen av utvecklingen av fordonsmotorer skulle jag vilja säga, men nu är det dags att ta nästa steg, säger han.

Bugattis W16-motor är en av de främsta motorerna som suttit i en personbil. Men kanske har den sista bilen med den enorma 8-litersmotorn redan sålts. Bugatti står numera under elbilsföretaget Rimacs kontroll. Och av allt att döma är sagan slut för W16-motorn som suttit i Bugatti Veyron och Chiron.

Sista Bugatti med W16-motor är av allt att döma redan såld.

– Det är dags att ta nästa steg, det kommer inte att bara vara helt elektriskt. Vi tror fortfarande att det finns ett viktigt element med förbränningsmotorer i Bugatti. Men jag kan berätta för dig att det blir starkt elektrifierat, säger Mate Rimac när han överlämnar den första Rimac Nevera till Nico Rosberg. 

Det kommer dock inte att bli en fyrcylindrig eller sexcylindrig motor som hos Mercedes-AMG om vi ska tro Mate Rimac. Trots att han numera delägare företaget fick han ingen rabatt på en Bugatti. 

– Jag vill också uppleva hur Bugatti verkligen känns så det var en del av affären. Men det finns ingen rabatt ens för mig.