Elbilar påstås ha högre skadekostnader än andra bilar – och i det här fallet verkar det stämma. En buckla på bakdelen på elbilen Rivian R1T blev en dyr affär för försäkringsbolaget. Notan gick på 230 000 kronor.
Nyligen gjorde Carup en enkät med de största försäkringsbolagen om varför elbilar är så dyra att försäkra. Orsaken sades bland annat vara fler hästkrafter, högre vikt – och dyrare reparationskostnader. Och till viss del verkar det stämma – och det handlar inte bara om batteriet.
Nyligen blev en ägare till en Rivian R1T, som förvisso inte säljs i Sverige ännu, påbackad av en lastbil. Det resulterade i några mindre bucklor på vänstra bakstammen av bilen. Ägaren fick en chock när reparationsnotan kom. Den landade på 21 149 dollar, motsvarande 230 000 kronor, berättar ägaren på Reddit.
Och något batteri eller några elmotorer var inte inblandade i affären. Istället verkar det vara Rivians speciella konstruktion som orsakade den extremt höga kostnaden. Bakpartiet är samma plåt som går ända fram till det främre taket.
Därmed fick hela panelen kapas bort och bytas ut. En rejäl operation som naturligtvis inte är billig. Och med den här typen av reparationer är det inte underligt att skadekostnaderna rusar i höjden. I Sverige ökade de totala skadekostnaderna med 1,9 miljarder kronor förra året.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter