Skrotningen sätter nya bottenrekord. Svenskarna behåller sina gamla bilar istället för att köra dem på skroten. Snart är det slut på reservdelar och bilskrotar riskerar att gå under i brist på bilar.
– Det kommer in allt mindre material och våra medlemmar som jobbar med reservdelar ser sina lager krympa i snabb takt, säger Andreas Frössberg, ordförande för Sveriges Bilåtervinnares riksförbund.
Allt färre bilar kommer in till bilskrotarna, förra året skrotades bara 130 000 bilar. I år väntas siffran sjunka ännu mer. För branschen börjar siffrorna snart bli alarmerande och man ser hela verksamheten som hotad.
– Risken är att om seriösa aktörer går under så öppnar det vägen för illegala element. Vi har sett en stadig minskning av antalet skrotade bilar sedan 2018, och de senaste två åren har det blivit värre, säger Andreas Frössberg, ordförande för Sveriges Bilåtervinnares riksförbund.
Seriösa bildemonterare är beroende av att folk skrotar sina bilar. Annars kan de slå igen verksamheten.
– För vår bransch är det här ett stort problem. Det kommer in allt mindre material och våra medlemmar som jobbar med reservdelar ser sina lager krympa i snabb takt, säger Andreas Frössberg.
I Sverige slår antalet avställda bilar rekord. I landet finns det enorma mängder bilar som bara står och rostar. De här vill bildemonterarna gärna återvinna.
– Vi räknar med att det finns 1,4 miljoner avställda bilar i Sverige. Av dem är ungefär en
miljon bilar långtidsavställda, det betyder att de varit så i två år eller mer, säger Frössberg.
Andreas Frössberg riktar kritik mot makthavare och politiker som gör det möjligt för bilägare att ruva på gamla skrothögar.
– Vi har alldeles för generösa regler när det kommer till avställda bilar i Sverige. Det här är fordon som skulle behövts skrotas så att de kommer till användning. Nu står de istället, säger han.
EU är faktiskt i slutskedet att klubba ett beslut om att införa tvångsåtgärder för att skrota bilar som inte används. Men detta möter kritik.
– Den här lagen har kommit oroväckande långt. Går den igenom så måste man upprätta en kontrollmyndighet som ser över vilka bilar som ska skrotas och vad som händer dem som inte följer lagen, säger Henrik Nyberg på M Sverige.
Enligt hans organisation finns det i Sverige en tradition av självhushållning som också inbegriper bilarna.
– Många har kanske ett par bilar stående som blir till reservdelslager, säger Henrik Nyberg.
Men det här tycker inte bildemonteringsbranschen är en bra idé. De vill istället att folk ska skrota bilarna och skaffa sig något nyare.
– Ett av problemen är elbilsbonusen. Vi tycker att den är ett misslyckande och det är knappt någon som använder den. Vi skulle hellre sett en mer allmän bonus om man skrotar sin gamla bil, det kommer att gynna både miljön och branschen. Dessutom tror jag att den på sikt kan skynda på omställningen till el också, säger Henrik Nyberg.
Ett annat stort problem för demonteringsbranschen är exporten av begagnade bilar.
– För några år sedan exporterades det 30 000 bilar från Sverige, nu är det 150 000 bilar, det är också materia som inte kommer våra medlemmar tillhands, säger Nyberg.
I värsta fall kan det leda till att kriminella utnyttjar situationen.
– Det här kan leda till utslagning av seriösa bildemonterare och istället flytta över branschen till en gråzon. Jag tror ingen vill ha en ökad andel illegala aktörer, säger Nyberg.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.