Veteranbilsbranschen går en osäker framtid till mötes. Dagens bilar är så avancerade att många inte överlever i framtiden. Vi tittar i kristallkulan tillsammans med oraklet Bosse Bildoktorn.
– Många bilar idag måste skrotas så fort något dyrt går sönder, säger Bildoktorn.
Bilentusiasmen är närmast en folkrörelse. Massor med människor samlas varje sommar kring bilträffar. Där man möts, diskuterar och drömmer sig bort till en tid för länge sedan. Men det finns en risk att dagens barn och unga går miste om det här. Många är rädda att dagens bilar inte duger till att bli veteranare i framtiden.
– Jag tror ändå att det kommer finnas veteranbilar även i framtiden, men de kommer naturligtvis att vara väldigt mycket mer avancerade än de vi har i dag, säger Bosse Bildoktorn.
Men för att det ska finnas veteranbilar i framtiden så krävs det att vi tar hand om vår tids bilflotta. Bosse Bildoktorn ser ett stort hot mot detta.
– Ett problem är att många 10 till 20 år gamla bilar skrotas så fort något dyrt går sönder, därför kommer det kanske inte finnas så många bilar kvar i framtiden, säger Bosse Bildoktorn.
Allt mer avancerade bilar kommer också att bli svårare att reparera . De kan behöva skrotas för mindre fel när det inte går att få fram vissa delar. Helt i onödan egentligen.
– Det blir allt svårare att få liv i de här gamla maskinerna. Men det är inte mjukvaran som är problemet, det finns alltid någon hacker eller liknande som kan ordna den saken. Det är hårdvaran, en massa mikroprocessorer som är svåra och oftast omöjliga att reparera, avslutar Bosse Bildoktorn.
Han tar ett bra exempel på en bil som faktiskt kan bli en riktigt åtrådd veteranare i framtiden.
– Om man har en av de allra första Teslorna som dessutom är i väldigt fint skick, då kan det bli en riktig samlarbil en dag, säger Bosse Bildoktorn.
Om du har en sådan kan det vara en bra idé att stoppa in den i garaget. Ge Teslan massor med kärlek och omsorg och se den som en investering till kommande generationer. När det kommer till veteranbilar är människor känslostyrda. Alla har sin favoritmodell som de trånade efter i barndomen.
– Folk åker runt i de bilar som var poppis när man var i tonåren. Det är de bilarna som fastnar i en och man vill ha senare i livet, säger Bosse Bildoktorn.
Därför kommer dagens ungdomar att drömma sig tillbaka till bilar som Tesla Model 3. Men samtidigt är det inte så enkelt för att bli en värdefull veteranbil en dag.
– Man ska inte tro att bara för att man har en dyr bil, som en Porsche eller liknande så kommer de att vara värda pengar en dag. Ty bilar som till exempel Porsche skrotas sällan. Det handlar mer om hur unikt ett samlarobjekt är, säger Bosse Bildoktorn.
Med andra ord kan en lågpriskärra från något experimentellt uddamärke bli en riktig raritet. Ett bra exempel på en sådan är det misslyckade bilmärket Tucker som kom 1946 och bara tillverkades i 51 exemplar. Om de bjuds ut på auktion så är siffran sjusiffrig.
– Det är det unika som blir samlarobjekt, inte vad det kostade när man köpte det, säger Bosse Bildoktorn.
För dig som klurar på hur man ska kunna stoppa undan en värdefull veteranbil till framtiden har bilexperten ett bra tips.
– Det kan mycket väl bli en elbil som det inte tillverkas så många exemplar av, säger Bosse Bildoktorn.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.