BMW visar hemliga monsterbilar med V12-motorer

BMW visar upp tre tidigare hemliga prototyper av M-bilarna. Den mest brutala är en BMW M8 som fått en V12-motor från en Le Mans racerbil. Men en BMW Z3 M Roadster med V12:a från 8-serien går heller inte av för hackor. En M5 Cabriolet hade varit den perfekta sommarbilen för familjen. 

BMW M firar 50 år och passar på att visa upp prototyper på prestandabilar som tagits fram men hållits hemliga då de aldrig blev av. Det är riktigt spännande bilar som är fullt fungerande. Ingenjörerna på M verkar ha det kul på jobbet med tanke på vilka udda skapelser de tagit fram. 

BMW M5 i sin andra generation debuterade 1988 och fanns bara som sedan och femdörrars Touring. BMW hade tydligen vissa planer på att ta fram en familjecabriolet, för en elegant prototyp på en stor fyrsitsig cabriolet på E34-karossen togs fram. Bilen har speciella säten med integrerade säkerhetsbälten, Captain Spock-nackstöd och ett rejält baksäte. Det här hade varit en cabriolet som heter duga med den raka sexan på 3,8 liter och 340 hästkrafter. 

BMW Z3 M Roadster var en riktig raket redan i originalversion med sin härliga sexa på 321 hästkrafter från 3-serien. Men de galna M-ingenjörerna nöjde sig inte med det. De tryckte ner V12-motorn på 5,4-liter från 8-serien i den lilla roadstern. Omdömet var att det blev ”overkill” och att viktfördelningen blev långt ifrån idealisk. Men det hade varit kul att få se bilen i ett dragrace. 
– Den är brutal, definitivt brutal, säger Ede Weihretter på BMW M.

Kanske tyckte BMW M i smyg att den vanliga V12-motorn i BMW 8-serien på 300 hästkrafter var lite slö. De bytte ut det mot en riktig racermotor från BMW: Le Mans-bil med 620 hästkrafter. Den nya motorn är en trimmad V12:a på sex liter med torrsumpsmörjning. Alla tre bilarna kommer att visas upp på BMW Museum i sommar.